Növelni tudta súlyát az olcsóbb mobiltelefonok piacán a Nokia, ez az ágazata - szemben az okos telefonok divíziójával - nyereséges, így levegőt adhat a cégnek lemaradásai behozásához - derül ki a Bloomberg cikkéből. A finn nagyvállalat két százalékkal, 73,5 millióra növelte "buta" készülékeinek eladását a második negyedévben, miközben az ilyen mobilok világpiaca 15 százalékkal, 211 millióra zsugorodott - jelentette a Strategy Analytics piackutató cég. Az olcsóbb telefonok piacán a tavalyi 29 százalékról 35 százalékra bővült a cég részesedése (miközben az okos mobilokén tíz százalék alá csökkent).
A vészharangokat kongató elemzők megfeledkeznek arról, hogy még mindig naponta egymillió telefont értékesítünk a világon - fejtegette Peter Skillman, a Nokiai telefontervezési tevékenységének vezetője. Szerinte elhomályosítja a megfigyelők tisztán látását, hogy csak az okos készülékekre figyelnek. A befektetők egy része is oszthatja ezt a nézetet: a finn vállalat részvényei 66 százalékkal drágultak július közepe, a második negyedéves adatok közzététel óta (bár még így is 90 százalékkal olcsóbbak annál, amibe az iPhone 2007-es megjelenése előtt kerültek).
Érintőképernyő, húszezer forintos ár
A Nokia titka egyszerű: olyan képességekkel ruházza fel olcsó telefonjait, amelyek nemrégen még az okos telefonok privilégiumai voltak. A 65 euróért kínált Asha 305-ös a cég legolcsóbb teljes hosszúságú érintőképernyős telefonja, de nem kerül ennél sokkal többe - 95 euróba - a 311-es modell, amely egy gigahertzes processzorának köszönhetően gyorsabb érintőképernyőt kínál.
A vállalat alapmobiljainak átlagára 31 euró, miközben az okos telefonoké 151 euró. Emellett olyasmivel is növelik az egyszerűbb készülékek képességeit, mint például, hogy tartalmazzák azt az adattömörítő szoftvert, amellyel olcsóbbá tehető az internetezés, vagy két SIM-kártyával használhatók, ami különösen fontos az indiai és kínai utazóknak, akik menet közben szolgáltatóváltásra kényszerülhetnek.
Fenik a késeket a versenytársak
A Nokia sikerének folytatódása persze az olcsóbb mobilok piacán sem garantált. A kínai ZTE, Huawei és a koreai Samsung is megcélozta ezt a szegmenst olyan készülékekkel, amelyek a Google Android operációs rendszerét használják. A Samsung - amely idén a letaszítva sok éve őrzött trónjáról a Nokiát a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójává vált - két érintőképernyős olcsó telefontípussal is rárontott a piacra.
Mindez arra kényszerítette a finn vállalatot, hogy csökkentse az alapkészülékek árát is - az elmúlt negyedévben éves összehasonlításban 14 százalékos vágást voltak kénytelenek lenyelni. Ez azt jelentette, hogy a növekvő eladott darabszám ellenére esett a bevétel és zsugorodott a profitráta.