Megállíthatatlannak látszik az európai újautó-értékesítések hanyatlása: novemberben immáron a 14. egymást követő hónapja zsugorodott a piac, az év első 11 hónapjában pedig mindössze 11,26 millió autó talált gazdára, amire 1993 óta nem volt példa - derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb jelentéséből. Az ősz utolsó hónapjában 10,3 százalékkal estek az eladások 2011 novemberéhez képest, míg január és november között 7,6 százalékos hanyatlást tapasztaltak az autógyártók. A nagy piacok közül 11 hónap alatt egyedül a brit bővült, 5,4 százalékkal, Németországban 1,7, Franciaországban majdnem 14, Olaszországban közel 20 százalékos csökkentést jegyeztek fel az ACEA statisztikusai.
Az európai országok közül nem meglepően Görögországban és Portugáliban zuhantak a leginkább az értékesítések. A negyven százalék körüli szabadesés ellenére az előbbi országban még mindig több mint 54 ezer autót adtak el közel egy év alatt, míg Portugáliában 88 ezren örülhettek új négykerekűjüknek. A visegrádi országokban a trenddel szemben bővül a piac: a tízmilliós Csehországban 161, ezer, az ötmilliós Szlovákiában 64 ezer új autó talált gazdára, míg Magyarországon - közel 15 százalékos növekedés után - 48 ezer.
Már a VW is mínuszban van
Utolérte a visszaesés az eddig rendületlenül menetelő Volkswagent, a csoport márkái közül csak az Audi növelte eladásait január és november között, a Skoda forgalma lényegében stagnált, a Seat hanyatlik. Az utóbbi igaz a francia márkákra, az Opelre, a Fordra és a FIAT-ra is - ezek a márkák két számjegyű visszaesést szenvedtek el az év nagyobb részében. A Renault-nál a november fekete hónap volt: értékesítései majdnem 28 százalékkal rogytak meg.
Az ázsiai márkák közül a Toyota a korábbihoz képest lankásabb lejtőre került, a többi japán autógyártó viszont nem tudott fékezni a szakadékban. A Mitsubishi elvesztette piaca harmadát, a 11 hónap alatt eladott 63 ezer autóval lassan a futottak még kategóriájába kerül. A Suzuki 136 ezer autót adott el a tavalyi közel 155 ezer helyett. A cseh és szlovák gyártóbázisaira építő Hyundai-Kia koreai páros viszont rendületlenül menetel felfelé. Együttes piaci részesedésük alapján nyolcadikok lennének az autógyártók európai rangsorában.
Márka | Piac részesedés* (%) | Változás** (%) |
Volkswagen-csoport | 24,8 | -1,2 |
Peugeot-Citroen | 11,9 | -12,5 |
Renault | 8,5 | -19,1 |
Opel/Chevrolet | 8,2 | -12,7 |
Ford | 7,6 | -12,1 |
FIAT | 6,5 | -16,0 |
BMW | 6,3 | -1,8 |
Daimler | 5,2 | -2,5 |
Toyota | 4,2 | -1,3 |
Nissan | 3,5 | -5,9 |
Hyundai | 3,4 | +9,3 |
Kia | 2,7 | +14,7 |
Volvo | 1,7 | -10,8 |
Suzuki | 1,2 | -12,1 |
Honda | 1,1 | -6,3 |
*2012. január-november | ||
**2011. január-november/2012. január november | ||
Forrás: ACEA |