A Tesco Plc-nek legalább egymilliárd fontot (1,6 milliárd dollár) kell brit üzletei korszerűsítésre fordítania, az átalakulást nem lehet elkapkodni, akár három évet is rá kell szánni arra, hogy új pályára állítsák az áruházláncot - véli a vállalat negyedik legnagyobb részvényese. Azon túl, hogy a gyökeres megújuláshoz elegendő összeget kell elkülöníteni a változtatásokra, a cégvezetésnek világossá kell tennie, mire akarja költeni a pénzt, hogyan akarja javítani a vállalat hatékonyságát és milyen területeken várja a befektetések megtérülését - idézte a Bloomberg Richard Blackot, a londoni Legal & General Group Plc alapkezelő menedzserét. A társaság a Tesco majdnem négyszázalékos tulajdonosa. (További meghatározó tulajdonos még Warren Buffett befektető cége, a kicsit több mint öt százalékkal rendelkező Berkshire Hathaway, illetve a BlackRock tőketársaság és a Horges Bank.)

Black szerint a kiskereskedelmi lánc talpra állításához igencsak megalapozott befektetésekre van szükség. A Tescónak meg kell fontolnia az alaptevékenységeitől messze eső területek leépítését: a cég a múlt héten jelentette be, hogy megszünteti a Tesco Cars néven futó használtautó-kereskedést, mivel nem tudott a nyereséges működéséhez szükséges, kellő mennyiségű megfelelő autót felhajtani.

Tesco még gazdaságosabb

A cégvezetés azt ígéri, hogy mindent megtesz az árak csökkentése érdekében, amihez növelni kell a forgalmat. Ahova kell, oda új embereket vesznek fel, felújítják a szupermarketeket és az árukínálatot, utóbbin belül elsősorban a friss gyümölcsök és zöldségek kínálatát. A Tesco részvényeinek ára a gyengén sikerült karácsonyi szezon után idén eddig ötödével esett.

Ráadásul az eredményesség terén nem ígérhet gyors javulást a cégvezetés: minimális profitnövekedést várnak 2013-ig. Black szerint évekbe telhet, mire a tavaly realizált 6,14 százalékos profitrátát újra elérik. Szerinte ennek az az oka, hogy a nemzetközi terjeszkedés közben elhanyagolták az áruházlánc hazai tevékenységét.

A kilencvenes évek fílingje

A Tesco egy hét múlva teszi közzé éves jelentését. A bevétel a március 18-át megelőző 12 hétben 2,7 százalékkal emelkedett, miközben a kiskereskedelmi szektor négyszázalékos pluszt ért el - derül ki a Kantar Worldpanel piackutató cég adataiból. A Tesco-gazdaságos termékkört, amelynek összértéke egymilliárd font, felújították, és azt tervezik, hogy 20 ezer fővel növelik a létszámot. A friss zöldséget-gyümölcsöt kínáló pultok mögé zöld egyenruhás alkalmazottak kerülnek.

Eddig nem sok meglepetést okozott nekünk a Tesco - állítja Jon Copestake, az Economic Intelligence Unit kutatóintézet kiskereskedelemmel foglalkozó elemzője. Szerinte friss élelmiszerek terén a William Morrison Supermarkets Plc-vel - egy kisebb brit céggel -, a saját márkás termékek megújítása terén az amerikai Wal-Mart Storeshez tartozó Asdával összehasonlítva van bántó lemaradásban a Tesco.

A vállalat áruházai kissé komorak, kopottak kissé leragadtak az 1990-es éves stílusában. A Morrison sokkal inkább nyújt egyfajta interaktív élményt - értékeli a helyzetet a szakértő.