A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Fájdalmas költségcsökkentési program végrehajtására készül a régió legnagyobb légitársasága, a lengyel LOT, amely 2007 óta veszteséges és az elmúlt évben csak 400 millió zlotys (122,5 millió dollár) rendkívüli állami hitel segítségével tudott talpon maradni. Az új menedzsment és a kormány megállapodása alapján idén 150 millió zlotyt kell megtakarítania és 2014-re nyereségessé kell válnia. Helyi sajtóértesülések szerint a korábban elhatározott 360 fős leépítést további 320 ember elbocsátásával egészítik ki. A vállalat Európában az üzletemberek kedvelt célpontjaira koncentrálna és takarékos Dreamlinereire támaszkodva erősítené transzatlanti járatait. A terveket boríthatja a Boeing 787-esek repülési tilalma, a pénzügyminisztérium szerint ez napi 50 ezer dollár kárt okoz a LOT-nak. A Turkish Airways tavaly nyáron visszalépett a vállalat megvásárlásától, mert nem kapta volna meg a menedzsmentjogokat. A kormány ugyanakkor továbbra is privatizálni akarja a céget. Tavaly Lettország légitársasága, az AirBaltic és az észt Estonian Air is állami segítséget kapott.
A Korean Air lapértesülések szerint a jövő héten aláírhatja a szerződést a veszteséges CSA cseh nemzeti légitársaság 44 százalékos tulajdonának megvásárlásáról. A vevő 3,44 millió dollárt kínál a részesedésért. A CSA több sikertelen privatizációs kísérleten van túl. A Korean Air európai központjaként működtetné a prágai repülőteret, hetente négy járat közlekedne a cseh főváros és Szöul között. A CSA 95,7 százaléka van jelenleg cseh tulajdonban, a maradékon Pozsony városa és a Ceska Pojistovna biztosító osztozik.
Saját erőből akar talpra állni a román Tarom. A cég 2015-re 92 millió lejes (26,7 millió dollár) nyereséggel számol a 252 milliós tavalyi veszteség után. A hiányt idén 143 millió lejre, 2014-ben pedig 18 millióra akarják lefaragni. Ehhez elbocsátják az alkalmazottak tizedét, kétezer embert, két típusra egyszerűsítik a gépparkot és javítják a számítástechnikai infrastruktúrát. A gépek üléseinek jelenleg 65 százalékát adják el, ezt 2016-ra az európai átlagra, 75 százalékra emelnék.
A balkáni országok légitársaságai közül a szerb JAT Airways helyzete látszik a legjobbnak, ugyanis az Öböl menti országok harmadik legnagyobb cége, az Etihad Airways még e hónapban szándéknyilatkozatot írhat alá a vállalat 49 százalékának megvásárlásáról. A JAT 216 millió dollár veszteséggel zárta 2012-t, 1300-zal csökkentette alkalmazottai számát, ugyanakkor hat új gépet rendelt flottája felfrissítésére. Az Etihad számos európai légitársaságból álló cégcsoportjába illesztheti be a szerb vállalatot, amely Belgrád−Chicago járatot is indíthat. A Croatia Airlines is csak stratégiai partner bevonásával maradhat életben, miután adóssága elérte a 64,1 millió dollárt. A tervek szerint elbocsátják az 1100 alkalmazott ötödét, nem újítják fel az 1991-ben megszüntetett Zágráb−Belgrád járatot.
Az ugyancsak veszteséges Adria Airways szlovén légitársaság a legfrissebb hírek szerint hamarosan a német Intro Aviation tőketársaság többségi tulajdonába kerülhet. Ez a cég több légitársaság sikeres átalakításán van túl, várakozások szerint a megújított Adria Ariwayst az Air Berlinnek adja tovább. A bosznia-hercegovinai BH Airlines gépei március eleje óta nem szálltak fel, mert a muszlim−horvát föderáció tulajdonában lévő cég nem tudja fizetni hétmillió boszniai márkás (4,6 millió dollár) adósságát. A hitelező bankok szerint nem érdekük a vállalat csődje. A BH Airlinest a kormány évi 2,7 millió márkás támogatása tartja életben.