A francia légitársaság cserébe elfogadta, hogy a túlterhelt párizsi Orly repülőtéren átenged más légitársaságoknak olyan idősávokat, amelyek egy jelentős részét birtokolta a piacon. Ennek köszönhetően a konkurens társaságok lehetőséget kapnak, hogy bővítsék tevékenységüket a párizsi repülőtéren - jelezte Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke az MTI szerint.
Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter tájékoztatása szerint az Európai Bizottság által eredetileg igényelt 24 idősáv helyett 18-ban állapodtak meg, amely a tárcavezető szerint "teljesen észszerű és arányos az Air France-nak". A légitársaság jelezte, hogy az Orly repülőtéren eddig rendelkezésre álló idősávok 5,5 százalékáról kell lemondania.
"Nem szeretnénk szociális vagy adódömpinget azoktól a légitársaságoktól, amelyek megszerzik ezeket az idősávokat, mert az tényleg igazságtalan konkurenciát jelentene, amely meggyengíthetné az Air France-ot" - mondta a miniszter a France Inter közrádióban.
Az Air-France-KLM feltőkésítése, amelynek a francia állam eddig 14,3 százalékos tulajdonosa volt úgy valósul meg, hogy a Franciaország által a légitársaságnak korábban nyújtott 7 milliárd eurós államilag garantált hitelből 3 milliárd euró hitel úgynevezett "hibrid tőkeeszközzé" alakul, miközben további egymilliárd euró erejéig új részvények kibocsátásával növelik a társaság törzstőkéjét.
Az Európai Bizottság szerint a francia állam tőkeinjekciója nem haladja meg azt a minimálisan szükséges összeget, amely szavatolja az Air France és holdingjának túlélését, és helyreállítja azt a helyzetet, amely a járvány előtt jellemezte.
Az államnak azt is vállalnia kell, hogy hosszú távon csökkenti az immár 29,9 százalékossá vált tőkerészesedését a francia-holland holdingban, amely a 3 milliárd eurós összeg 100 százalékos visszatérítéséig nem fizethet jutalékot a részvényeseknek. Az igazgatótanácsban pedig az Európai Bizottság egyik képviselője is helyet kap a megállapodás betartásának ellenőrzésére.
Az Air-France-KLM vezetősége üdvözölte a "kiegyensúlyozott megállapodást", amely "jó hír az Air France csoportnak, miután ennek a műveletnek köszönhetően stabilizálható az egyenleg elfogadható intézkedésekért cserébe" - jelezte Benjamin Smith vezérigazgató.
A feltőkésítésben csak a francia állam és az eddig 8,8 százalékos részesedéssel rendelkező China Eastern vesz részt, de a kínai társaság tulajdona 10 százalék alatt marad.
A szintén 8,8 százalékkal rendelkező amerikai Delta Air Lines nem vesz részt a műveletben, miután az amerikai szabályozás számára ezt nem engedi.
A holland állam, amely 14 százalékos tulajdonnal rendelkezik, szintén kimarad a feltőkésítésből, miután külön tárgyalást folytat az Európai Bizottsággal a KLM-nek nyújtandó támogatásról. Az Air France holdingban való részesedése a holland államnak a mostani tranzakcióval viszont csökkenni fog.