A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) az egykori NDK területén végzett legnagyobb szabású beruházás. A projektgazda német főváros és Brandenburg tartomány vezetői kedden jelentették be, hogy határozatlan időre elhalasztják az üzembe helyezést. A fejlesztést irányító szakemberek hozzátették, hogy azért nem indulhat el a forgalom június 3-án, mert nem sikerült időben a tűzvédelmi berendezések és rendszerek kiépítése és összehangolása. Lapjelentések szerint azonban ez csak az egyik probléma a sok közül, a nagyjából 100 különböző üzemeltetési eljárás - mint például az utasfelvétel és a poggyászkezelés - közül csak 50-60 működik megbízhatóan az évi 27 millió utas fogadására tervezett reptéren.
Klaus Wowereit berlini polgármester csütörtökön a szenátusban - a tartományi törvényhozásban - a repülőteret üzemeltető társaság nevében bocsánatot kért, amiért nem sikerült határidőre befejezni a fejlesztést. Arról nem tájékoztatott, hogy mikor indulhat a forgalom az észak-európai térség légközlekedési csomópontjának szánt létesítményen.
Az előző héten egy külföldi újságíróknak rendezett sajtóbejáráson a repteret üzemeltető társaság egy szóvivője még azt hangoztatta, hogy az első száz napon ugyan "biztosan adódnak még gyermekbetegségek", de a repülőtér jól működik majd, egyebek között azért is, mert tanultak a hasonló beruházások során elkövetett hibákból. A londoni Heathrow repülőtér 2008-ban átadott 5. terminálján például azért omlott össze már az első nap a csomagtovábbító rendszer, mert túl könnyű kofferekkel végezték a próbaüzemet, a BER-en viszont építési törmelékkel megrakott csomagokkal tesztelik a rendszert - emelte ki Oliver Aust.
A Tagesspiegel csütörtöki beszámolója szerint szakértők úgy vélik, hogy nagyjából fél évet csúszhat az átadás. A késés mintegy 350 millió euróval emeli a költségeket, amelyek egyébként is szétfeszítik az eredetileg 2,5 milliárdra tervezett keretet, a végösszeg így 3 milliárd euró körül lehet, és ebben még nincs is benne a föld alatti pályaudvar és a közeli autópályához csatlakozó úthálózat kiépítésének költsége.
A repülőtér megépítéséről 1996-ban határoztak, a tervezés és az engedélyek beszerzése 10 évig tartott, a kivitelezés 2006-ban kezdődött. Az átadást egyszer már elhalasztották, az első tervek szerint 2011 novemberében indult volna a forgalom. A BER legnagyobb ügyfele az Air Berlin légitársaság, a cégnek most legkevesebb egymillió utast kell külön-külön értesíteni arról, hogy mégsem az új repülőtérre érkezik, vagy nem onnan indul a járata. A második számú ügyfél a Lufthansa, a társaságnak legkevesebb 500 ezer utast kell tájékoztatni a változásról.
A BER a két elavult, szűkös és bővítésre alkalmatlan berlini nemzetközi repülőteret - a tegelit és a schönefeldit - hivatott kiváltani. A földi személyzet felszerelését június 2-ról 3-ra virradó éjjel tervezték átköltöztetni egy több mint 500 teherautóból álló konvojjal. Ez most elmarad, a két repülőtér tovább üzemel, és tovább nő a zsúfoltság, mert a légitársaságok - számítva az új reptérre - a nyári szezonban az egy évvel korábbihoz képest összesen negyvennel több berlini járatot vettek fel a menetrendbe.
Becslések szerint a BER a fejlesztés által még inkább felfutó berlini turizmus révén több tízezer új munkahelyet teremthet Berlin térségében. Egyelőre ez a hatás is elmarad, és a nyitásig inkább a feszültség lehet a meghatározó; a Berliner Zeitung szerint előfordulhat, hogy kártérítetési perek indulnak a reptér ellen, például a mintegy 150 üzlethelység bérlői részéről, akik közül sokan hitelből indították vállalkozásukat és a csúszás miatt fizetésképtelenné válhatnak.