Az orosz kormány annak a lehetőségét vizsgálja, hogy állami monopóliummá teszi a szeszes italok gyártását és kiskereskedelmét - írta a RIA Novosztyi hírügynökség. A szakértők szerint ez populista és utópista lépés volna, ami növelné az italárakat és az illegális kereskedelmet. Az ötletet nem jelentették be, az egy a parlament által a kormánynak megküldött törvényjavaslatra adott válaszból derült ki. Eszerint a törvénytervezetnek magába kellene foglalnia az állami monopólium intézményét. Ezt azzal indokolta, hogy 2014-től a kétszeresére emelik a szeszes italok jövedéki adóját, s a kiskereskedelem állami monopóliuma hatékony lépés volna az illegális kereskedelem növekedése ellen.
A Ciffra alkoholpiaci kutató központ adatai az ezzel éppen ellentétes várható hatástól függetlenül arra mutatnak rá, hogy az állami monopólium üzletek ezreit teheti tönkre. A szeszes italok eladása adta tavaly a teljes kiskereskedelem 9 százalékát, 1,7 ezer milliárd rubelt (58 milliárd dollár). Ebből származott a kis sarki élelmiszerboltok árbevételének 35-37 százalékát, a szupermarketek forgalmának 19, a hipermarketek árbevételének 12 százalékát. Vagyim Drobiz, a Ciffra igazgatója szerint az állami monopólium csökkentené az engedélyezett alkohol-kereskedő helyek számát és fellendítené az olcsó, hamisított szeszes italok forgalmát. Adataik szerint minden megszűnt legális alkohol-árusító helyére három illegális lépett.
Ezen a területen máris jelentős átrendeződés ment végbe amiatt, hogy tavaly megkezdték az alkoholgyártók és -árusítók engedélyeinek felülvizsgálatát és az új engedélyek kiadását. Ennek köszönhetően 2011-ben 32 százalékkal, 341-re zuhant a szeszes italt gyártó cégek száma, s a szeszes italok nagykereskedelmével foglalkozóké 19 százalékkal, 1690-re esett.
A piaci szereplők száma 22 százalékkal csökkent, a kiadott új engedélyeké 34,1 százalékkal volt kevesebb az előző évinél. Miközben a vodkatermelés 9,5, a bortermelésé 10,5 százalékkal maradt el az előző évitől, a központi statisztikai hivatal szerint a forgalom 36,5 százalékát vitték el a hamisított italok. A cégek vezetői szerint az intézkedések sorának célja a kisebbek kiszorítása a piacról a nagyok érdekében, akik könnyebben tudják teljesíteni az új, szigorú szabályokat és előírásokat.