Az előzetes adatok alapján tavaly a 2011-eshez képest 1,6 százalékkal 52,3 milliárd euróra növelte árbevételét globálisan a Bosch (amely tavaly év elején még A 3 és 5 százalék közötti bővülésre számított). A társaság pénzügyi eredményeire az árbevétel visszafogott növekedése, valamint a nehézségekkel küzdő napenergiarészleg előre láthatóan 1 milliárd euró értékű vesztesége volt jelentős hatással, az előzetes számítások alapján az adózás előtti eredmény (EBIT) az árbevétel mintegy 2 százalékát teszi ki.
A vállalat gépjárműtechnika-üzletágának legtöbb területe bővült, 50 százalékkal nőtt a közvetlen benzin-befecskendező rendszerekhez kapcsolódó üzleti tevékenység, a dízelrendszerek üzletága azonban jelentős veszteséget könyvelt el, főként a gyengélkedő európai piac és a szintén gyenge kínai haszongépjármű-szektor miatt. Az Iparitechnika-üzletágat a gépgyártás visszaesésének negatív hatása és a napenergia-termékek piacán érzékelhető 40 százalékos árzuhanás befolyásolta a vállalat szerint. A csoport európai árbevétele 2 százalékkal elmaradt az előző évitől, Észak-Amerikában azonban 17 százalékkal nőtt, miközben Dél-Amerikában 16 százalékkal esett vissza. Az ázsiai-csendes-óceáni térség 5 százalékos növekedést realizált.
A Bosch 2012-ben korlátozta a dolgozói létszámának további bővítését, idén január 1-jéig munkavállalóinak létszáma világszinten 1 százalék feletti mértékben 306 ezer főre nőtt (Németországban változatlanul 119 ezer munkatársa van a cégnek). Idén a globális GDP 2,8 százalékos növekedése mellett az előző évinél valamivel jobb, de továbbra sem jelentős árbevétel-növekedésre számít a vállalat.
A vállalat felülvizsgálja európai szervezeti struktúráit, 2012 decemberében megállapodás született a központi üzemi tanáccsal az időszakos válságok kezeléséről - ez megteremti az alapját annak, hogy a társaság akár 20 százalékos árbevétel-visszaesést is rugalmasan kezelhessen anélkül, hogy a rövidebb munkaidőre vonatkozó (törvényileg biztosított) lehetőségekhez kellene folyamodnia.
Átalakítás várható Magyarországon
A Bosch tavaly májusban közölte, Kolozsváron hoz létre új gépjárműipari gyárat, az egységbe a magyarországi tevékenység egy része is átkerül, de a lépés nem érinti az itthoni dolgozói létszámot. A romániai üzem létrehozásával bővül a kapacitás, így lehetőség nyílik a hatvani gyártás komplexitásának és portfóliójának csökkentésére - mondta a Napi Gazdaságnak akkor Ficzere Ferenc, regionális kommunikációs igazgató.