Elsősorban a japán és az amerikai piacon elért növekedésnek köszönhetően a várakozásoknál magasabb profitról számolt be a Toyota Motor Corp. A nettó nyereség 290,3 milliárd jen (3,7 milliárd dollár) lett a cég üzleti évének június 30-án zárult első negyedében szemben az egy évvel korábbi 1,16 milliárddal (tavaly a márciusi japán földrengés súlyosan visszavetette a japán autógyártók termelését). A Bloombergnek nyilatkozó elemzők 253,7 milliárd jenes profittal számoltak. Az árbevétel 60 százalékkal, 5,5 ezer milliárd jenre ugrott.
Az első negyedéves növekedés ugyan látványos, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy ebben fontos szerepet játszhatott a japán kormány autóvásárlás-támogatási akciója, amellyel a környezetbarát autókra akarják átültetni az embereket, illetve a Camry új változatának bemutatkozása az USA-ban - mondja Szugimoto Koichi a BNP Paribas tokiói elemzője. A Toyota további eredményei továbbra is attól függenek elsősorban, hogyan alakul a jen árfolyama. A cég kitart 80 jen/dolláros várakozása mellett, azonban a korábbi 104 jen helyett immáron 101 jen/eurós rátával számol.
Brutális éves értékesítés
A Toyota - amelynek Corolla típusa a világ legnagyobb darabszámban eladott autója - megemelte éves értékesítési és termelési előrejelzését. Eszerint a többségi tulajdonában lévő Daihatsu miniautó-gyártóval és Hino teherautó-gyártóval együtt összesen 9,76 millió autót értékesíthet a világon 2012-ben. Eddig 9,58 milliós előrejelzés volt érvényben. A cégcsoport üzemeiben 10,05 millió autó kerülhet le a futószalagokról.
A cég gyenge pontja - akárcsak minden versenytársáé, kivéve a Volkswagent - az európai piac, annak ellenére, hogy az elmúlt negyedévben ötödével növelte értékesítéséit az öreg kontinensen. Az üzemi nyereség Európában 3,4 milliárd jen lett, ami elmarad az elemzők várakozásától, és a vállalat 7,55 milliárd jen nettó veszteséget könyvelt el. A Toyota 2011-ben négyszázalékos részesedést ért el az itteni piacon, míg a világon eladott autók 10 százalékán látható Toyota-, Daihatsu vagy Hino-embléma.