Mindössze fél évtizeddel ezelőtt is katasztrofális éve lett volna a GM-nek, ha kénytelen lett volna egymás után bejelenteni a több millió autót érintő visszahívási akciókat, ám idén nem lesz komoly baja ebből. A 2014-es visszahívások végső száma igen nagyra sikerült: 29 millió különböző márkájú autó szorul javításra döntően az önindító hibája miatt.
Nem lett volna meglepő, ha a Reuters riporterei agyonhajszolt, frusztrált kereskedőkbe futottak volna bele, amikor azt tudakolták, milyen terhet jelent a gigantikus visszahívás-sorozat a GM dealereinek. Nem ezt tapasztalták, sőt, éppen ellenkezőleg. Úgy tűnik, mind a szervizek, mind az új modellek értékesítésével foglalkozó kereskedők a maguk hasznára fordították a nehéz helyzetet.
Sose láttuk őket
Egyes esetekben olyan autósok hajtanak be hozzánk a visszahívásra reagálva, akiket nagyon régen nem láttunk vagy akik soha nem teszik be a lábukat egy szakszervizbe - mondja Robbie Long, aki két chicagói Chevrolet-dealer szervizigazgatói feladatait is ellátja. És ezekért az ügyfelekért semmit sem kellett tennünk, hiszen a GM-től kapták a figyelmeztető levelet, ami idevezette őket.
A jó üzlet második titka az, hogy a kötelező javítás kis nyereséget hoz a szervizeknek. Van némi árrés a csere- vagy kiegészítő alkatrészeken is, emellett hozhat hasznot a munkadíj is. A GM ugyanis minden egyes javítás esetén adott munkaidővel számol, ez alapján fizet. A gyakorlott mesterek azonban hamarabb is végezhetnek.
Ügyes árukapcsolás
A leleményes műhelyek természetesen minden autósnak felajánlanak egy grátisz átvizsgálást, ha már itt vannak. Ezek gyakran feltárnak újabb hibákat, amelyek javítása tiszta haszon a szervizeknek. A szalonnal is rendelkező cégek emellett felhívják a figyelmet az új autókra is, ami sokszor bejön: a "véletlenül" betévedt autós új járművel távozik, amelynek árába nyilván beszámították a régit. Végül kereshetnek egy kis pénzt a javításokon azok a cégek is, amelyek kölcsön autót kínálnak a javítások idejére.
A GM egyébként bizalmasan kezeli a visszahívások teljes költségét. A cég elkönyvelt egy 2,5 milliárd dolláros tételt az idén bejelentett akciók után, ami autónként átlag 85 dolláros költséget jelent. Az átlag persze nagy eltéréseket fedhet: egyes esetekben csak egy műanyag elemmel egészítik ki az indítókulcsot.
Jól csinálták és mázli
A Reutersnek nyilatkozó kereskedők és szakértők egyetértenek abban, hogy a General Motors jól kezelte a visszahívásokat. Ennek és némi szerencsének köszönhető, hogy az egyértelmű pr-katasztrófa helyett majdhogynem sikersztoriként könyvelheti el az autógyártó és dealerhálózata az ügyet. Mary Barra, a cég nemrégiben kinevezett vezérigazgatója jól tette, hogy nyilvánosan bocsánatot kért a vásárlóktól és hangsúlyozta a különbséget az új, illetve a hibákért felelős régi, a 2009-es csőd előtti GM között.
A mázlifaktorhoz tartozik, hogy a gazdaság bővül, az emberek képesek nagyvonalúbban kezelni a bajokat. (A Toyota például, amely szintén tízmilliós nagyságrendű autót hívott vissza, nem volt ilyen szerencsés, mert 2009-2010-ben, a gazdasági válság legnehezebb éveiben volt kénytelen borzolni vevői idegeit.) Szerencsés körülmény az is, hogy a hibák jórészt olyan modelleknél jelentkeztek, amelyeket árengedménnyel értékesítettek.
Végül, de nem utolsósorban furcsa módon a GM kezére játszanak az elmúlt évek óriási visszahívási estei is. Ezek részben a többi autógyártót, a cég versenytársait blamálták. Emellett az autósok megszokták a visszahívásokat, így azok nagyobb visszhangot keltenek a szaksajtóban, mint a potenciális vevők fejében. Az emberek úgy tekintenek az ilyen ügyekre, mint a mai autózás megszokott velejárójára.