Súlyos gondot okozhat a Volkswagen-csoportnak az a szoftver, amely korábbi autóiban a kipufogógáz visszavezetését a motorba többek között az érzékelt hőmérséklet függvényében csökkentette. Az ezzel kapcsolatos pereskedés ausztriai bíróságokon kezdődött - adta hírül az Európai Bíróság, egyúttal a testület döntését is ismertette az ügyben.
Az osztrák Volkswagen-vásárlók egy csoportja 2011 és 2013 kötött kötött adásvételi szerződések felbontását kérte a szoftver hibás működésére hivatkozva.
Az e bíróságok által előadottak szerint ez a szoftver csak akkor biztosítja a nitrogén-oxidra vonatkozó uniós kibocsátási határértékek betartását, ha a külső hőmérséklet 15-33 Celsius-fok között marad. E hőmérsékleti tartományon kívül a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) szintje lineárisan nullára csökken, ami a kibocsátási határértékek túllépéséhez vezet.A jóhiszeműség nem mentség
Ezt a hőmérsékleti tartományt az autókba telepített szoftver frissítése eredményezte, amit a német szövetségi gépjármű-forgalmi hatóság engedélyezett. A hatóság szerint ez a változás nem eredményez tiltott hatástalanítást, azaz az új szoftver nem okoz gondot azzal, hogy csökkenti a kipufogógáz visszavezetését az említett hőmérsékleti tartományon kívül eső hőmérséklet esetében, utat nyitva a tiltott nitrogén-oxid-kibocsátás túlzott növekedése előtt.
Az Európai Bíróság azonban arra a következtetésre jutott, hogy főszabály szerint tiltott hatástalanító berendezésnek minősül az olyan berendezés, amely csak az említett hőmérsékleti tartományon belül biztosítja a nitrogén-oxid-kibocsátási határértékek betartását.
A 15 Celsius-fok alatti környezeti hőmérséklet ugyanis az EU területén szokásosnak tekinthető, ezért a szoftver olyan körülmények között csökkenti a kibocsátást szabályozó rendszer hatásfokát, amelyekben gyakran használják az autókat. Ugyanakkor az uniós szinten meghatározott kibocsátási értékeket akkor is be kell tartani, ha a hőmérséklet jóval 15 Celsius-fok alatt van. Ebből az következik, hogy a szoftver hibásan működik.
A motor védelme nem elég indok
Önmagában az, hogy ez a berendezés a kipufogógáz visszavezetésének leállításával kíméli a motor egyes alkatrészeit, nem elegendő indok a használatára. Ez csak akkor lenne elfogadható, ha a hatástalanító berendezés a motor olyan károsodását előzné meg, ami balesetveszélyt okozna, és ez esetben is csak akkor, ha semmilyen más módszer nem állna rendelkezésre e veszély megelőzésére. Az a körülmény, hogy a hatástalanító berendezést a jármű üzembe helyezését követően építették be, nem releváns.
És itt jön az a körülmény, ami odavezethet, hogy a Volkswagen (VW) profitja jelentős részét kénytelen lehet kártérítések fizetésére fordítani.
El kell fogadni a reklamációt
A bíróság ugyanis megállapította, hogy az ezzel a szoftverrel felszerelt autók nem hozták azt a minőséget, amit a hozzájuk hasonló, de e nélkül működő autók tudtak, ezért - hiába rendelkeznek a forgalomba hozatalukhoz szükséges engedéllyel -, ez a hibájuk nem tekinthető "csekélynek". E megállapítás jelentősége az, hogy "csekély" hiba esetén a vásárló nem állhat-e az autóvásárlási szerződésétől, míg ebben az esetben elállhat, azaz az autógyártónak vissza kell vásárolnia az autót.
Ezen az sem változtat, ha a vevő tudatában volt az adott szoftver meglétével az autóban, és tudta azt is, hogy az hogyan fog beavatkozni az autó motorjának működésébe - derül ki a bírósági ítéletből.