A koronavírus-járvány okozta válság nagyon komolyan érintette az autógyártókat is, az Ernst & Young tanácsadócég összesítése szerint a 17 legnagyobb autógyártó összesen 11 milliárd eurónak megfelelő működési veszteséget hozott össze a második negyedévben. Tavaly még 22 milliárd eurónyi profitot termeltek.
A vizsgált cégek közül mindössze hat olyan volt, amelynek nem kellett negatív nyereségadatokat felmutatnia. Ezek közül a Tesla ráadásul még jobb eredményt ért el, mint egy évvel korábban, és a tanácsadó cég szerint az elektromos autókat gyártó cég lett a legprofitábilisabb az iparágon belül a negyedévben - számolt be a Handelsblatt.
Példátlan visszaesés
A forgalomcsökkenés az összes gyártót érintette a második negyedévben. Az összesítés szerint összforgalmuk az április -júniusi időszakban összesen 177 milliárd eurónak megfelelő összeggel csökkent, ez 41 százalékkal alacsonyabb a 2019-es év hasonló időszakában elértnél. A forgalom visszaesésének mértéke természetesen elég széles skálán volt mérhető, a Tesla árbevétele mindössze 5, míg a Mitsubishié 57 százalékkal lett kevesebb. A nagy német autógyártók ebből a szempontból a középmezőnyben vannak, a Volkswagen mínusz 37, a Daimler mínusz 29, a BMW mínusz 22 százalékot tud felmutatni.
"Az eladások, az árbevétel és a nyereség ilyen mértékű egyidejű visszaesését még sosem tapasztaltuk az iparágon belül. Volt olyan időszak, hogy a járvány miatt szinte a teljes iparág leállt, ez ennek megfelelően nyomot hagyott a forgalmon és a nyereségen is" - mondta a lapnak Constanin M. Gall, az Ernst & Young autóipari és közlekedési részlegének vezetője.
Az eladások szempontjából a második negyedévben Kína fontos támasztópillérnek bizonyult a német gyártók számára is. Mind a három nagy német autógyárnak sikerült Kínában növekednie. Ennek következtében forgalmukon belül a korábbi 33-ról 51 százalékra ugrott a kínai eladás aránya.
Elkerülhetetlen a bezárás
A harmadik negyedév ugyan sokkal jobbnak ígérkezik, ennek ellenére a tanácsadócég szakértői szerint a járvány előtti értékeket legkorábban 2022-ben lehet majd csak elérni az eladásokban. A gyárbezárások és leépítések elkerülhetetlennek tűnnek. Az igaz, nagy ébredés először jövőre jöhet az iparágon belül, ekkor brutális szelekció indulhat.
A Moody's hitelminősítő nemrég közzétett elemzése ennél jóval pesszimistább volt. Bár ők az eddigi negatívról stabilra javították az iparág kilátásait és szintén úgy vélték, hogy az idei nagy visszaesést követően jövőre meredek emelkedés jöhet az eladásokban, de a tavalyi eladási szintek visszatérésére legkorábban 2025-ben lehet számítani. Az első félévben az autógyárak által világszerte kiszállított járművek száma 27 százalékkal zuhant éves összevetésben, de a visszaesés már elérte mélypontját. A 2007-2009 közötti világgazdasági pénzügyi válság idején a globális autóeladások ennél jóval kisebb mértékben, 11 százalékkal csökkentek, és már 2010-ben rekordszintre lendültek vissza, vagyis a koronavírus-járvány sokkal súlyosabb válságot okozott az autóiparban, mint a több mint egy évtizeddel ezelőtti recesszió - állapították meg a Moody's elemzői.