Legnagyobb nyugati partnerünknél az eddig igen erős autóiparban egyre több beszállító tervezi a beruházásainak külföldre való áthelyezését, ami további romlást idézne elő a recesszióban lévő, német gazdaság számára.
Az iparági szereplők szerint ugyanis a bürokratikus akadályok és a magas energiaköltségek a beszállítókat is olyannyira megterhelik, hogy az már veszélyezteti a pénzügyi terveiket, ezért egyre több cég drasztikus lépésre kényszerülhet – derül ki a németországi Autóipari Szövetség (VDA) középvállalatok körében végzett, legújabb felméréséből.
Még Ázsia és az USA is vonzóbb lett
Ebben a cégek több mint harmada nyilatkozott úgy, hogy a tervezett beruházásaikat Németországból külföldre helyeznék át – korábban ez a szándék arányaiban elhanyagolható volt.
Az elsődleges, új befektetési célpontok főként más EU-országok, de Ázsia és az USA is szóba jött az autóipari szereplőknél. A beszállítók 14 százaléka pedig annyira pesszimista, hogy az elnehezült gazdasági körülmények miatt inkább teljesen lemondana a beruházásokról – idézi a Mitteldeutsche Zeitung.
A VDA ezért arra figyelmeztet, hogy Németország, mint üzleti helyszín vonzereje látványosan csökken, amely komoly intő jel kell legyen Berlin számára. Hildegard Müller, a szövetség elnöke szerint minden korábbinál fontosabb az ellenintézkedések megtétele, és a kis léptékű szabályozás felváltása hosszú távú stratégiákkal a nagyobb versenyképesség érdekében.
Így például szerinte konkrét intézkedésekre van szükség az ipar villamosenergia-árainak csökkentése és a külföldi vállalatok bizalmának erősítése terén. A felmérésük szerint ráadásul a megkérdezett középvállalatok mintegy negyede a jelenlegi üzleti helyzet romlására számít a következő évben.
Szenvednek a tradicionális szereplők, például a Mercedes
Szállítási gondok, kiélezett verseny, termelési veszteségek az árvíz miatt: jelenleg két tradicionális német autógyártó is komoly elakadásban van – írja a Süddeutche Zeitung, amely szerint a Mercedesnek és a Volkswagennek sem ez a legjobb éve.
A Mercedes-Benz lényegesen kevesebb profitot ért el a harmadik negyedévben, amikor a korrigált üzemi eredménye nyolc százalékkal 4,9 milliárd euróra csökkent. A fő személygépkocsi üzletágban a megtérülés a nyáron két százalékponttal 12,4 százalékra esett vissza, bár a kisebb, Vans részleg továbbra is nagyon jól keresett, és 15 százalékra növelte az árrést.
A DAX-csoport viszont a visszafogott piaci környezetről, az elektromos autók éles árversenyéről, valamint a személygépkocsi-eladások visszaeséséről számolt be, bár e területeken még megmutatkozik az autógyártó ellenállóképessége.
A Mercedes-Benz a tavalyi utolsó negyedévben is már 3,7 százalékkal kevesebb járművet szállított le, bár a 2022 során mért, 1,53 millió darabos eladás még mindig valamivel magasabb volt, mint az előző évben.
A borongós gazdasági környezet idén nem kímélte a rendkívül jövedelmező S-osztály luxuslimuzin eladásait sem, ahol az árbevétel 1,4 százalékkal, 37,2 milliárd euróra esett vissza júliusról szeptemberre, a teljes nyereség pedig hét százalékkal 3,7 milliárd euróra csökkent.
VW: elsodorta az árvíz a hasznot
Jelenleg a Volkswagennél sem állnak jól a dolgok, ahol a harmadik negyedévben a márkacsoport bevételei 13,9 százalékkal 32,3 milliárd euróra nőttek ugyan, de a haszonkulcs 4,9 százalékra csökkent.
A Volkswagent nyáron sújtotta a szlovéniai árvíz is, amely több beszállítójuk létesítményét rongálta meg súlyosan. Ennek eredményeként a gyártósorok néha hetekig tétlenül álltak. Az egyik fontos beszállítójuknál keletkezett, árvízkárok miatti költségek és a termelési veszteségek már komoly gondot okoznak főként a VW alapmárkájával foglalkozó volumenüzletágban, ahol kifejezetten elégedetlenek a nyereségességgel, mert az jócskán elmaradt a korábbi, ambiciózus céloktól.
Egyedül a haszonjárműveket, a Skodát és a Seatot magába foglaló Core márkacsoport szerepel jól, amely várhatóan nyolc százalékos megtérülést ér el 2025-ig.
A Volkswagen jelenleg is tárgyal az üzemi tanáccsal az alapmárka megtakarítási programjáról, az eredményeket várhatóan még idén bemutatják.