Alig több mint 920 ezer személyautót gyártottak tavaly Nagy-Britanniában, ez 29,3 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól és 36 éves mélypontnak felel meg. Ennél levesebb autó utoljára 1984-ben készült, akkor 908 ezer autó hagyta el a brit gyártósorokat - derül ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adataiból, amelyekről az MTI számolt be. A visszaesés elsősorban a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozások miatt csökkenő kereslettel magyarázható.
Tavaly az exportra termelt autók száma 29,1 százalékkal, a brit piacra gyártott járműveké 30,4 százalékkal zuhant. A brit járműipar tavalyi termelésének így is több mint a 80 százaléka külföldre került, és a legnagyobb piac változatlanul az Európai Unió, annak ellenére, hogy Nagy-Britannia tavaly januárban kilépett az EU-ból. Az SMMT csütörtöki jelentése szerint 2020-ban az exportra gyártott autók több mint fele - 53,5 százaléka - az uniós országokban került forgalomba.
Az autógyártók közül a Vauxhall szenvedte meg a leginkább a járvány hatásait: az Opellel jórészt azonos kivitelű, de más márkanevek alatt forgalmazott autókat gyártó brit konglomerátum tavaly 32 234 járművet állított elő, 47,8 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben. A Jaguar Land Rover-csoport termelése 36,7 százalékkal zuhant. A Honda 36,3 százalékkal, a Nissan 29,1 százalékkal, a Toyota 21,5 százalékkal kevesebb autót gyártott nagy-britanniai üzemeiben, mint egy évvel korábban.
A mélypont tavaly áprilisban, a nagy-britanniai koronavírus-járvány első hullámának tetőzése idején volt: abban a hónapban mindössze 197 személygépkocsi készült Nagy-Britanniában, 99,7 százalékkal kevesebb, mint 2019 áprilisában.
Csütörtöki beszámolójában az SMMT közölte: abban bízik, hogy az idén ismét egymillió fölé emelkedik a Nagy-Britanniában gyártott autók száma.