A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Három ország autópiacán okozhat zavarokat a belarusz vámemelés miatt előállt helyzet, a hazain kívül Oroszországban és Ukrajnában is − írják a lengyel lapok. A minszki kormány drasztikusan felemelte az importált személyautók vámját az Oroszországgal és Kazahsztánnal július 1-jével létrehozott vámunió miatt, aminek híre természetesen kiszivárgott, hónapokon át pánikvásárlásra ösztönözve a fehéroroszokat. Az első félévben 250 ezer személyautót vittek be nyugatról az országba, szemben ez eddigi évi átlagos 180-200 ezerrel.

Erre a magánimportra mintegy 2 milliárd dollárt adtak ki az emberek, ami a valutaválságban levő országnak kínzóan hiányzik, még akkor is, ha 300 milliót ebből "visszanyertek" vám formájában. A használt autók vásárlói azonban saját szempontjukból logikusan jártak el. Míg júniusban egy 2000 köbcentis motorú, öregebb személyautó vámja 800 euró volt, ugyanezért júliusban 9,6 ezret kell fizetni, s ha csak 3-5 éves, még akkor is 5,4 ezer euró a vám. A Belorusszkije Novosztyi című lap szerint ez a gyakorlatban a használt autók árát a duplájára emeli.

Miután ez az egész eredetileg azt a célt szolgálta, hogy megvédje az orosz autógyártókat a használt nyugati gépkocsik versenyétől, az oroszok megijedtek − valószínűleg joggal tartanak attól, hogy a beloruszok a kocsikat az orosz piacon akarják mejd értékesíteni. Ezért drákói jogszabályt alkottak: ha egy belorusz Oroszországban július 1. előtt vásárolt autót akar eladni, be kell fizetnie a régi és az új vám közti különbözetet − közölte Vlagyimir Ivin, az orosz vámhatóság főparancsnoka.
Az oroszok már 2009-ben bevezették ezt a büntetővámot, ami alól felmentést csak azok a cégek kaphatnak, amelyek befektetnek Oroszországban.
A beloruszok természetesen igyekeznek kijátszani a rendelkezéseket, és ez ráadásul egybeesik az orosz roncsautóprogram kifutásával. Viktor Hrisztyenko iparügyi miniszter a múlt héten jelentette be a roncsautót újra csereprogram lezárását, amelynek keretében 1250 eurónak megfelelő összeggel támogatták az öreg kocsik újra cserélését − és ezzel a hazai autógyártókat. A programot többször meghosszabbították, de most beszüntették, miután az eredetileg tervezett 250 millió euró helyett mintegy 750 millió eurót adtak ki rá.
A Vedomosztyi című orosz lap szerint kudarc a program, mivel az országban található, tíz évnél idősebb autóknak csak a 3,5 százalékát cserélték le tulajdonosaik. Minőségi javulást sem hozott, mert a vásárolt új autók háromnegyede Lada volt − vagyis a tulajdonosok ugyanolyan modellre cserélték kocsijukat, csak gyári újra, mert ez volt a legolcsóbb. Azt azonban a lap is elismerte, hogy a Ladákat gyártó AvtoVAZ-t, amely már a csőd szélén állt, sikerült megmenteni.
Bár Ukrajna nem része a vámuniónak − az oroszok sürgetése ellenére csak együttműködést vállaltak −, nem ússzák meg a belarosz problémát, bár ebben maguk is ludasak. A kijevi parlament a múlt héten megszüntette a magáncélra használt autók eddig kötelező műszaki vizsgáját, így Ukrajnát elönthetik az orosz piacról kiűzött belorusz magánimport autóroncsai.