Ma az Európai Bíróság tisztázta, hogy azok a fogyasztók, akiket a VW-dízelbotrány megkárosított, a saját országuk nemzeti bíróságai előtt pert indíthatnak. Erre azért volt szükség, mert a VW továbbra is mindent megtesz, hogy ne fizessen kártérítést, és azt mondják, jöjjön és pereljen minket Németországban - mondta Miguel Sousa Ferro jogászprofesszor, a Dízelkibocsátási Igazságügyi Alapítvány (DEJF) tagja az Euronews-nak.
Az ügy egy osztrák fogyasztóvédelmi társaságtól (Verein für Konsumenteninformation) indult, amely kártérítési keresetet nyújtott be a német autógyártó ellen Ausztriában. Az esetnek azonban általánosabb hatása is lehet.
A mai bírósági ítélet kissé megkönnyítette a fogyasztók számára az ügy kezelését, de ez nem csak a VW-nel szembeni kártérítésre vonatkozik. Ne felejtsük el, hogy más gyártók ugyanazt csinálják, csalásra alkalmas eszközökkel rendelkeznek. Tehát ez a döntés szélesebb hatást fog gyakorolni, túlmutat a VW esetén - véli Miguel Sousa Ferro.
Öt évvel a botrány után a VW kompenzálta az Egyesült Államok-beli és ausztráliai vásárlókat, ám Európában még nem, mert nincs közös peres fórum.
Az osztrák bíróságnak kétségei voltak afelől, hogy az ügyben érintett járművek ausztriai gépjármű-viszonteladóknál történt vásárlása és leszállítása önmagában elegendő-e annak megállapításához, hogy a kár bekövetkezésének helye Ausztriában található, ami megalapozná az osztrák bíróságok joghatóságát.
Mai ítéletében az Európai Bíróság azt a választ adta, hogy amennyiben járművekbe valamely tagállamban (Németországban) a gyártójuk a kipufogógáz-kibocsátási értékekre vonatkozó adatokat manipuláló szoftvert jogellenesen telepített e járművek harmadik személy által másik tagállamban (Ausztriában) történt megszerzése előtt, úgy a kár bekövetkezésének helye ez utóbbi tagállamban (Ausztriában) van.
Bár a járművek e szoftver telepítésétől kezdve kellékhibásak voltak, a hivatkozott kár csupán az adásvételükkor, e járművek valós értékénél magasabb áron történt megszerzése folytán keletkezett. Így manipuláló szoftverrel működő járművek forgalomba hozatalánál a végső vevőt érő kár se nem közvetett, se nem tisztán vagyoni kár, és e kár az ilyen járműnek harmadik személytől történő megszerzésekor következik be.
A bíróság szerint az uniós tagállamok egyikében működő gépjárműgyártónak, amely más tagállamokban forgalomba hozandó járműveken végez tiltott manipulációkat, észszerűen számítania lehet arra, hogy ezen államok bíróságai előtt indulnak ellene keresetek.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!