Az indoklás szerint annak érdekében tennék kötelezővé a ma már széles körben elérhető biztonsági berendezéseket az újonnan eladott személyautókban az EU területén, hogy ezzel is jelentősen csökkentsék a halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetek számát. Jelenleg évi 26 ezer ilyen eset fordul elő, ezt csökkentenék 2030-ra a felére - írta a portál.

Ha a javaslatot a tagállamok is jóváhagyják, és az Európai Parlament is megszavazza, akkor a következő eszközök beépítése válik kötelezővé:

  • automata vészfék
  • alkoholzár előkészítés
  • fáradtság-érzékelés
  • figyelemzavar-érzékelés
  • baleseti adatrögzítő (fekete doboz)
  • vészfékezés-jelző
  • teljes frontális törésteszt elvégzése, továbbfejlesztett biztonsági övek
  • megnövelt méretű becsapódási zóna elgázolt gyalogosoknak és kerékpárosoknak, biztonsági üvegezés
  • intelligens sebességtartó asszisztens
  • sávtartó asszisztens
  • oldalütközés-védelem
  • tolatókamera vagy más tolatássegítő érzékelő

Bár a legtöbb, a javaslatban szereplő rendszer egy ideje már elérhető, néhány akad közöttük, amelynek a kötelezővé tételéről biztosan kialakulnak viták. Ilyen például a sebességtartó asszisztens, amely, ha a sofőr a pedál padlóig nyomásával ideiglenesen felül nem írja, legfeljebb a megengedett sebességgel engedi haladni a járművet. Attól lehet tartani, hogy ha kötelezővé teszik, a biztosítók nem fizetnek majd, ha kiderül, hogy a baleset egyik résztvevője kiiktatta a kötelező sebességkorlátozást.

Szintén vita lehet az alkohol-zárból, amely csak akkor engedné elindítani az autót, ha a sofőr belefújt a beépített szondába. Ez olyan - amúgy könnyen megkerülhető - feladat lenne az autóvezetők számára, amelyet a nagy többséggel indokolatlanul végeztetne el a rendszer, kvázi rosszhiszeműen, abból kiindulva, hogy mindenki ittasan vezetne, ha tehetné.

Nem ismert, hogy mikor fogadhatják el a javaslatot. A főszabály az, hogy a megvalósításra három évet adnak az uniós jogszabályok elfogadása után.

Fotó forrása: StockSnap.io.