Manuel Cervantes korábban szívesen furikázott a spanyol tengerparton a barátaival Seat Leonján, ám három éve elvesztette állását, így bár szívesen megválna a kilencéves verdától, nincs pénze autócserére. A 27 éves volt banktisztviselő ugyan 200 helyre küldte el életrajzát, ám egyelőre hiába. A szüleivel együtt elő fiatalember most ott tart, hogy ha az év végéig nem kap állást, akkor kénytelen lesz átszállni a Seat üléséből egy bicikli nyergébe.
A fiatalok kiugróan magas munkanélkülisége hozzájárul az európai újautó-piac immáron végeláthatatlannak látszó mélyrepüléséhez. Az EU-ban idén összesen 12,2 millió autó találhat gazdára, ami 1995 óta a legalacsonyabb adat és kevesebb mint 80 százaléka a 2007-ben elért közel 15 milliós csúcsnak - idézi a Bloomberg az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) becslését. A válság előtti értékesítési szint várhatóan nem tér vissza az évtized vége előtt - véli az AlixPartners tanácsadó cég.
Egy autósgeneráció elvész
Franciaországban a 25 évesnél fiatalabbak 22,5 százaléka munkanélküli, Olaszországban a fiatalok 36, Spanyolországban 52 százaléka van állás nélkül. Az autósok egy generációja elvész, ami elsősorban az Európára koncentráló gyártóknak, az olasz FIAT-nak, francia Peugeot-Citroennek és Renault-nak okoz fejfájást. Ez a három cég együtt több mint kilencmilliárd eurót veszített el piaci értékéből az elmúlt 12 hónapban.
Mivel a kilátások sem igazán jók, az autógyártók egyre agresszívebb költségcsökkentésekre szánják el magukat. A Peugeot tízszázalékos létszámcsökkentést tervez, a FIAT 500 millió euróval fogja vissza európai befektetéseit és ötezer alkalmazottját küldi kényszerszabadságra. Az utóbbi hírt egy szakszervezeti tisztviselő szivárogtatta ki a sajtónak.
Eljött a demotorizáció ideje
A mediterrán régió autópiaca az összeomlás jeleit mutatja. Az idetartozó európai országokban az együttes autóeladások májusban 15 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól. Görögországban az első öt havi forgalom 41 százalékos zuhanást mutatott. A spanyol kereskedők azért úszták meg "csak" hétszázalékos eséssel júniusban, mert a piac már az elmúlt években felére zsugorodott - derül ki az ACEA jövő héten nyilvánosságra kerülő adataiból.
Az olasz autózás történetében először a demotorizáció jelenségét figyelhetjük meg - mondja Romano Valente, az ágazat olasz szakmai szervezete, az Unrae vezetője. Amióta gépkocsi van a földön még nem volt példa arra, hogy Olaszországban csökkenjen az autók száma. Marcello Traversin, egy tipikus 39 éves olasz, aki az év elején elvesztette állását, kénytelen volt használt biciklire váltani, mert nem tudta fizetni az autófenntartás költségeit.
Segítség!
Francisco Gracia Sanz, a spanyol autóipari szövetség elnöke arra kérte a madridi kormányt, hogy indítson autóvásárlás-támogatási akciót, bár tudják, hogy erre most aligha lehet pénzt találni. Jean-Marc Ayrault francia miniszterelnök a múlt héten ígérte meg parlamenti beszédében, hogy a hónap végére előállnak valamilyen tervvel a hazai autóipar kisegítésére. Több más ország vezetői is úgy érezhetik, hogy lépniük kell ezen a téren.
Különösen igaz ez annak tükrében, hogy piac zsugorodása ragályosnak látszik. A bizonytalanság lesz az ágazat normál üzleti környezete az egész világon - mondta nemrégiben Stefan Jacoby, a Volvo Car Corp. vezérigazgatója. A lanyhulás jelei megjelentek Németországban is, ahol a helyi VDA autóipari szövetség szerint 2012-ben csak 3,1 millió autó találhat gazdára a 2011-es 3,17 millió után.