Privatizálják a csőd szélén álló bolgár államvasutak (BDZ) egyetlen nyereséges részlegét, a teherszállító szolgálatot. Erről a tervről évek óta folyik a vita. A döntést most azzal indokolták, hogy célja a teherszállítás fenntartása mellett a teljes vasúti szektor korszerűsítése és pénzügyi helyzetének javítása. A pályázati kiírásért a jelentkezőknek 20 millió eurós biztosítékot kell letétbe helyezniük.

Elvárás az akár stratégiai, akár pénzügyi befektetővel, hogy olyan megállapodásra jusson a vállalat alkalmazottaival, ami "garantálja a társadalmi békét". Ez tulajdonképpen visszautal azokra a problémákra, amikbe a BZD 2011-es szerkezetátalakítási kísérletei ütköztek - a személyszállításban a járatok ritkítása és az ehhez kapcsolódó elbocsátások miatt tavaly novemberben hosszú ideig tartó sztrájk bénította meg az országot.

A bolgár vasúti teherszállítás stratégiai fontosságú azok számára, akik a görög Thesszaloniki kikötőjét akarják kiszolgálni, amely az Európába irányuló kínai szállítmányok kapuja. Ez lehet az egyetlen indoka annak, hogy a bolgár Trud című napilap szerint érdeklődik a társaság 100 százalékának megvétele iránt az orosz államvasutak (RZD), amelynek egyébként egy napi bevétele meghaladja a bolgár teherszállítás egész évi forgalmát.

Vélhetően ezért szállhatnak be a versenybe többen is: a román Feroviar Roman, a francia SNCF, a török államvasutak, és a bolgár oligarcha, Cvetan Vaszilev bankja az orosz VTB bankkal összefogva. A privatizációs ügynökség vezetője cáfolta ezeket a híreket azzal, hogy egyelőre csak osztrák, spanyol és olasz cégek jelentkeztek - valamint olyan közvetítők, akik mögött nem tudni, milyen megbízók állnak.

A BZD azt reméli, hogy 200 millió levát kaphat a teherszállítási szekciójáért, de az elemzők csak 100 millió levát (15 milliárd forint) tartanak reálisnak.