Az olasz Fiat 4,35 milliárd dollárért felvásárolta a Chrysler 41 százalékát, amivel teljes egészében birtokába került amerikai partnere. A részvénycsomagot az UAW szakszervezet nyugdíjasainak egészségügyi alapjától szerezték meg. A Fiat és az UAW-alap 2009 óta osztozott a cégen, amikor a Chrysler csődje nyomán a washingtoni kormány hathatós közreműködésével az olasz nagyvállalat beszállt versenytársába. A cél az volt, hogy az olaszok kicsi, takarékos motorokkal és autókkal egészítsék ki a Chrysler kínálatát.

A Fiat 1,75 milliárd dollárt fizet készpénzben, amihez a Chrysler további 1,9 milliárdot tesz hozzá. Az amerikai autógyártó emellett további 700 millió dollárt utal át négy éven át részletekben. A két vállalat ennek eredményeként együtt jelent pénzügyi adataitól. Lehetővé válik számukra, hogy a világ különböző részei között mozgassák a tőkéjüket, ami komoly előnyt jelent - értékelte a helyzetet Jack R. Nerad, a Kelley Blue Book autóhirdetési kiadvány kiadói igazgatója.

Sergio Marchionne, a két cég vezérigazgatója, aki 2004-ben vette át a Fiat irányítását, soha nem titkolta, hogy világ egyik legnagyobb autógyártójává akarja tenni az olasz vállalatot. Álláspontja szerint évi hatmillió autó előállítása alatt hosszú távon nem maradhat fenn nyereségesen egy autógyártó a világon. A Fiat-Chrysler páros együtt 4,5 millió autót értékesített 2012-ben. Ezzel a közel tízmilliós eladás produkáló Toyota, illetve a General Motors, a Volksvagen, a Nissan-Reanult, a Hyundai és a Ford mögött, illetve a Honda előtt a hetedik helyen állt a sorrendben.

A  pénzkidobás története

A Chrysler 2013 első 11 hónapjában több mint kilenc százalékkal növelte eladásait az USA-ban, míg a Fiat értékesítése 1,4 százalékkal zsugorodott. A kisteherautóiról ismert Ram márka 22,9 százalékos ugrást könyvelt el és nem veszít népszerűségéből a Jeep Grand Cherokee sem. A vállalat a harmadik negyedévben 22 százalékkal, 464 millió dollárra növelte profitját az egy évvel korábbihoz képest, árbevétel 13,5 százalékkal, 17,6 milliárd dollárra ment fel.

A legutolsó 1,75 milliárd dollár kifizetésével a Fiat összesen 3,7 milliárd dollárt költött a Chrysler felvásárlására - emlékeztet a New York Times. Ez tizede annak a 36 milliárd dollárnak, amelyet az akkor még Daimler-Benz AG néven futó német luxusautó-gyártó adott az amerikai cégért 1998-ban. Ennek eredményeként jött létre a két vállalat eltérő cégkultúrája miatt később totális kudarcnak bizonyult Daimler-Chrysler. A Daimler helyére lépő Cerberus Capital Management 2007-ben 7,4 dollárt fizetett a Chrysler 70 százalékáért.