A tanulmány szerint ha a kereskedelmi megállapodás nélküli brexit miatt vámeljárásnak kell alávetni a brit autógyárak alkatrészimportját, az ebből eredő szállítási késések minden egyes perce 50 ezer font (csaknem 20 millió forint) kiesést okozna a szektornak meg nem termelt bruttó hozzáadott érték formájában - írta az MTI londoni tudósítója.
Ez bénító hatású fennakadásokat okozna a brit autóipar működési modelljében, amely arra épül, hogy a gyártási folyamathoz szükséges részegységek szinte a felhasználás pillanatában érkeznek az üzemekbe.
A szakmai szövetség szerint mindezt évi 4,5 milliárd font (1800 milliárd forint) vámteher tetézné, és ez együtt kiütéssel felérő csapást mérne a brit autóipar versenyképességére, megsemmisítve azokat az eredményeket, amelyeket a szektor az elmúlt évtized rendkívüli mértékű növekedési teljesítményével elért.
Az EU vámuniója és egységes belső piaca által biztosított akadálytalan kereskedelem révén a brit autóipar éves kereskedelmi forgalmának értéke a tíz évvel ezelőtti globális pénzügyi válság recessziója óta 118 százalékkal, a 2009-ben mért 47 milliárd fontról 2018-ban 101 milliárd fontra emelkedett. Ugyanebben az időszakban a Nagy-Britanniában gyártott autók száma több mint 50 százalékkal nőtt, és a termelés több mint 80 százaléka exportpiacokra, zömmel az Európai Unióba irányul - áll az SMMT jelentésében.
Nagy-Britannia és az EU évente 3,3 millió új autót forgalmaz az egymás közti kereskedelemben. Nagy-Britannia évi 5,2 milliárd font értékű autóipari részegységet exportál a kontinensre, az uniós társállamok autógyáraiba exportált brit motorok éves értéke pedig 2,9 milliárd font.
Nagy-Britanniában tavaly 1,52 millió autó készült, de ha nem lesz kereskedelmi megállapodás az Európai Unióval, ez a szám 2024-ig egymillióra zuhanhat - áll az SMMT tanulmányában.
A Toyota nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója, Marvin Cooke nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy ha a vámeljárások okozta késések miatt akár csak egyetlen részegység nem érkezik meg időben valamelyik EU-beszállítótól, akkor lehetetlenné válik a gyártás a cég angliai üzemében a fennakadás idejére. Cooke szerint a Toyota angliai gyárába átlagosan 37 percenként érkeznek a kamionok az európai beszállítók által gyártott részegységekkel, és egynapi leállás is komoly veszteségeket okozhatna, mivel az üzem napi termelési értéke 12 millió font (4,7 milliárd forint).
Kono Taro japán külügyminiszter a BBC rádiónak nyilatkozva nemrégiben kijelentette: ha megállapodás nélküli brexit esetén az EU-ból érkező autóipari részegységeket tényleges, fizikai ellenőrzésnek kell alávetni a határon, akkor lehetetlenné válhat a japán autógyárak további működése Nagy-Britanniában.