Az orosz államvasutak (RZD) meg akarja venni a bolgár államvasutak (BDZ) teherszállító leányvállalatát, amely a csőd szélén tántorgó anyavállalattal ellentétben nyereséges. Azonban az oroszok nem szerény nyeresége miatt hajtanak rá, és próbálják megszerezni a román Grup Feroviar Roman, a francia SNCF és a török államvasutak elől.
A verseny oka, hogy a vállalat stratégiai jelentőségű azok számára, akik használni akarják a thessaloniki kikötőt, az Európának szánt kínai áruk egyik legfontosabb kirakodó pontját - írta a Kyiv Post. Bár az oroszok egyelőre nem hajlandóak nyilatkozni, mondván, még ki sem írták a tendert a bolgár vállalatra, a szakértők szerint a több kelet-európai tehervasút iránt is érdeklődő RZD számára ez logikus lépés lenne.
Elsősorban arról van szó, hogy elegendő szállítani valójuk legyen, amikorra megvalósul régóta dédelgetett tervük: az orosz széles nyomtávú vasútvonal meghosszabbítása Európa szívéig - mondta Salman Babajev, az RZD alelnöke. Erről 2010 óta folytatnak tárgyalásokat Szlovákiával, Ausztriával és Ukrajnával, és a vonalat Ungvártól Kassáig már meg is építették. Teljes kiépülése természetesen nemcsak Kelet-Nyugat irányba hatna, hanem fordítva is - Kelet-Európát összekötné a transzszibériai vasútvonallal, s így Ázsiával.
Az európai sztenderd 1485 milliméter széles helyett 1520 milliméteres sínpálya 450 kilométer hosszú volna, és Kassán át Pozsonyba, s onnan Bécsbe érne. E stratégia jegyében Babajev megerősítette, hogy érdekeltek a szlovák tehervasút-társaság (ZSSK Cargo) ellenőrző pakettjének megvásárlásában, miközben már ajánlatot is tettek a lengyel PKP Cargo részvénytöbbségére.
Az orosz államvasutak a világ egyik legnagyobb vállalata - emlékeztetett a bolgár Trud című napilap.