Volkswagen csoport eladja a kínai  Hszincsiang tartományban lévő tevékenységét – jelentette be a cég. Az autógyártó a bejelentéssel egy időben közölte, hogy egy évtizeddel, 2040-ig meghosszabbítja együttműködését kínai partnerével, a SAIC-kal. Ez akár segíthet is a német autógyárnak a hatalmas ázsiai piacon, ahol az utóbbi időkben komoly problémákkal küzd – írja a Reuters.

A hszincsiangi üzemet egy állami tulajdonú cég veszi át annak összes alkalmazottjával együtt. A Shanghai Lingang Development Group átveszi a német cég tesztpályáit is.

Alsó-Szászország, a Volkswagen második legnagyobb részvényese, üdvözölte az eladást. A szintén nagyrészvényesnek számító Deka Investment, a kivonulással a vitás viták véget érnek, minimális pénzügyi hatással. A Deka egyike volt azon tulajdonosoknak, akik erőltették a Hszincsiangból való kivonulást. Nem kis részben amiatt, mivel az ujgur kisebbséggel való kínai bánásmód miatt folyamatosan emberi jogi aggályok merültek fel az ottani tevékenységgel kapcsolatban. Erről bővebben itt írtunk.

A lépés már nem jelent akkora visszalépést a VW számára. A 2013-ban megnyitott gyárban korábban a Volkswagen Santanákat szereltek össze, az elmúlt években azonban egyre veszített jelentőségéből, egy csomó munkavállalót elbocsátottak és végül már csak alig több, mint 200 alkalmazottat maradt, akik a végső minőségi ellenőrzésekért és a régióbeli kereskedőkkel való kapcsolattartásért feleltek. A gyár kapacitása elvileg 50 ezer darab jármű volt évente, azonban 2019 óta nem termelt.

A Volkswagen részvények árfolyama
Kép: Economx, stooq.com

A múlt hónap végén Brüsszel súlyos büntető importvámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművekre, Donald Trump megválasztott amerikai elnök pedig hétfőn azt mondta, hogy 25 százalékos vámot vezet be a Mexikóból és Kanadából származó importra és 10 százalékos vámot a kínai árukra.

A SAIC-ra a legnagyobb, 35,3 százalékos uniós vámtételt vetették ki, a meglévő 10 százalékos importvámon felül. A SAIC-kal való kapcsolatok elmélyítése egy újabb példa arra, hogy Peking egy vállalatot és egy országot, Németországot jutalmazza azért, mert ellenezte ezeket a vámokat.

A megállapodás mindkét vállalat számára kölcsönösen előnyösnek tűnik, mivel a VW számára megszűnik egy komoly hírnevét érintő probléma, és a VW továbbra is hozzáfér a világ legnagyobb autópiacához

– kommentálták elemzők a Reutersnek a döntést.