Az államtitkár elmondta: az egyeztetésen kifejtette, hogy a kormány nem a korszerű módszerek ellen van, egyik szabályt sem azért hozták, hogy az Ubert vagy más hasonló tevékenységet végző szervezetet betiltsanak, hanem azért, hogy a magyarországi tevékenységet a magyarországi jogszabályok keretei közé szorítsák.
A másfél-kétórás megbeszélésen az Uber magyarországi szervezetének vezetője mellett az európai munkáért felelős munkatársak is részt vettek. Azzal érveltek, hogy korszerűek és újszerűek. Ezt a kormány nem vitatta, ám az államtitkár kijelentette: a korszerűség és a modernség pajzsa mögé bújva nem lehet semmibe venni a magyar jogszabályokat.
Az uberesek fenntartották álláspontjukat, hogy működni szeretnének Magyarországon, és kérték, hogy a magyarországi megfelelőség érdekében szakmai tárgyalásokat folytathassanak. A megbeszélésen valamennyi érdekelt intézmény - az adóhivatal, a közlekedési hatóság, a Belügyminisztérium - képviselője részt vett. Felajánlották, hogy a magyar szabályoknak való megfelelőség érdekében mind a diszpécserszolgálattal, mind a taxis tevékenység szabályszerűségével kapcsolatban további szakmai tárgyalásokra kerül sor - ismertette az államtitkár.
Fónagy János kiemelte, hogy az uberezők most nem tartják be a taxizáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételeket, valamint a diszpécserszolgálatra jogosító szabályokat. Az utóbbira a hollandiai központjuk nem is kért engedélyt, amire most felhívták a figyelmet, és ebben is felajánlották az együttműködést.
A politikus még az EU-tól is szigort vár
Kérdésekre válaszolva ismertette, hogy a magyar taxisokat is ellenőrzi az adóhivatal, a közlekedési felügyelet és a rendőrség, mégpedig ugyanazon szabályok alapján, amelyeknek a betartását az uberesektől is elvárják. Hozzáfűzte, a nagyobb taxis cégek keményen fellépnek azon alkalmazottaik és vállalkozói partnereik ellen, akik vétséget követnek el.
Az államtitkár ugyancsak kérdésre reagált arra a sajtóhírre, amely szerint az Európai Bizottság a héten irányelvet bocsát ki, hogy az unió tagállamai harmonizálják a megosztáson alapuló gazdaságra vonatkozó szabályokat, és Brüsszel várhatóan fel fogja szólítani az EU-tagállamokat, hogy ne tiltsák be, vagy ne korlátozzák az olyan szolgáltatókat, mint az Uber és az Airbnb.
Fónagy János kifejtette: tekintettel arra, hogy Európa szinte minden országa hadban áll a hazai vállalkozókat sértő nagyon korszerű, de nagyon agresszív piaci fellépéssel, az Európai Unió minden ilyen közös lépését üdvözölni lehet. Hozzátette, az Uber esetében nem utasmegosztásról van szó, hanem díj ellenében végzett személyszállító tevékenységről. A kilátásba helyezett közös megítélésre vonatkozó brüsszeli felhívás nem parttalan szabadságot jelent, hanem az előzetes közlemény alapján a szolgáltatók számára is kemény feltételeket szab.