Intenzív tárgyalások kezdődtek a globális repülőgépgyártásban, miután a Boeing felfüggesztette legkelendőbb modelljének, a 737 Maxnak gyártását.
A cég a Reuters beszámolója szerint nagyjából 680 vállalattól vásárol alkatrészeket a 737-es gyártásához, ezek között van több ezer főt fogalakoztató nagyvállalat csakúgy mint kisebb helyi cégek. A géptípus esetében a cég a 10 millió dolláros egységár 80 százalékát költi alkatrészekre. Ezek a számok piaci becslések, a Boeing ilyen adatokat nem hoz nyilvánosságra. A kész gépek piac értékét 40-50 millió dollárra teszik.
Kapcsolódó
A Boeing legismertebb gépeit március óta nem engedi felszállni az amerikai repülésfelügyelet (FAA), miután a jobb üzemanyag-felhasználásra tervezett 737 MAX-ból kettő is lezuhant, 346 ember halálát okozva, vélhetően tervezési hibák miatt.
A gyártó azt tervezte, hogy a javításokkal és beszámolási kötelességeivel még idén végez, és ismét repülhetnek a 737-esek. Miután az FAA szerint a Boeing még messze van attól, hogy minden fenntartást eloszlasson, és inkább a kötelezettségeinek minél alaposabb teljesítésével kellene foglalkoznia semmint azzal, hogy sürgesse a hatósági felülvizsgálatot, nem tudni, hogy mikor lesz megnyugtató rendezése az ügynek.
Látva a fejleményeket, a cég hivatalosan is felfüggesztette a 737-esek gyártását, azonban azt is kikötötte, hogy ez nem fog elbocsátásokkal járni. Ez leginkább azzal magyarázható, hogy a cég ugyan sok megrendelést bukott a szerencsétlenségek után, de még így is sok megrendelése van a gyártónak, amelyek most beragadtak. Ha egyszer megkapja a szükséges engedélyeket, a Boeing a lehető leghamarabb fel akarja teljes sebességre hozni a gyártást, ehhez pedig kéznél kell legyen egyből a szükséges képzett munkaerő.
Közben a beszállítóknak is tárolniuk kell a meglévő megrendelésekhez előre legyártott alkatrészeket, amiket ráadásul még nem fizetett ki a megrendelő. Ennek a Boeing fő riválisa, az Airbus örülhet, ami lehet, hogy átveheti az amerikai cég beszállítói hálózatának egyes részeit.
A Boeing részvényárfolyama komolyat esett, és az utána közölt becslések szerint még évekig kitarthat a 737-esek ügye, akkor is, ha ennél hamarabb meglesznek a szükséges engedélyek. Ezzel szemben a részvényesek bizalmát mutatja, hogy a pillanatnyilag beláthatatlan és kilátástalan folyamat ellenére nem zuhant még nagyobbat a cég részvényárfolyama.
A Boeing tudja kezelni az akár havi 2 milliárd dolláros havi veszteségeit, amit a 737 MAX ügye okoz, azonban a válság elhúzódása a cég súlya miatt már az Egyesült Államok gazdaságának egészére is kihathat. Ha márciusig nincs megoldás, az akár 0,5 százalékpontot lefaraghat az USA első negyedévi növekedéséből.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!