Intenzív tárgyalások kezdődtek a globális repülőgépgyártásban, miután a Boeing felfüggesztette legkelendőbb modelljének, a 737 Maxnak gyártását.
A cég a Reuters beszámolója szerint nagyjából 680 vállalattól vásárol alkatrészeket a 737-es gyártásához, ezek között van több ezer főt fogalakoztató nagyvállalat csakúgy mint kisebb helyi cégek. A géptípus esetében a cég a 10 millió dolláros egységár 80 százalékát költi alkatrészekre. Ezek a számok piaci becslések, a Boeing ilyen adatokat nem hoz nyilvánosságra. A kész gépek piac értékét 40-50 millió dollárra teszik.
Kapcsolódó
A Boeing legismertebb gépeit március óta nem engedi felszállni az amerikai repülésfelügyelet (FAA), miután a jobb üzemanyag-felhasználásra tervezett 737 MAX-ból kettő is lezuhant, 346 ember halálát okozva, vélhetően tervezési hibák miatt.
A gyártó azt tervezte, hogy a javításokkal és beszámolási kötelességeivel még idén végez, és ismét repülhetnek a 737-esek. Miután az FAA szerint a Boeing még messze van attól, hogy minden fenntartást eloszlasson, és inkább a kötelezettségeinek minél alaposabb teljesítésével kellene foglalkoznia semmint azzal, hogy sürgesse a hatósági felülvizsgálatot, nem tudni, hogy mikor lesz megnyugtató rendezése az ügynek.
Látva a fejleményeket, a cég hivatalosan is felfüggesztette a 737-esek gyártását, azonban azt is kikötötte, hogy ez nem fog elbocsátásokkal járni. Ez leginkább azzal magyarázható, hogy a cég ugyan sok megrendelést bukott a szerencsétlenségek után, de még így is sok megrendelése van a gyártónak, amelyek most beragadtak. Ha egyszer megkapja a szükséges engedélyeket, a Boeing a lehető leghamarabb fel akarja teljes sebességre hozni a gyártást, ehhez pedig kéznél kell legyen egyből a szükséges képzett munkaerő.
Közben a beszállítóknak is tárolniuk kell a meglévő megrendelésekhez előre legyártott alkatrészeket, amiket ráadásul még nem fizetett ki a megrendelő. Ennek a Boeing fő riválisa, az Airbus örülhet, ami lehet, hogy átveheti az amerikai cég beszállítói hálózatának egyes részeit.
A Boeing részvényárfolyama komolyat esett, és az utána közölt becslések szerint még évekig kitarthat a 737-esek ügye, akkor is, ha ennél hamarabb meglesznek a szükséges engedélyek. Ezzel szemben a részvényesek bizalmát mutatja, hogy a pillanatnyilag beláthatatlan és kilátástalan folyamat ellenére nem zuhant még nagyobbat a cég részvényárfolyama.
A Boeing tudja kezelni az akár havi 2 milliárd dolláros havi veszteségeit, amit a 737 MAX ügye okoz, azonban a válság elhúzódása a cég súlya miatt már az Egyesült Államok gazdaságának egészére is kihathat. Ha márciusig nincs megoldás, az akár 0,5 százalékpontot lefaraghat az USA első negyedévi növekedéséből.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!