A szerdán nyilvánosságra hozott határozat a WTO történetének eddigi legjelentősebb választottbírósági döntése, amely mérföldkövet jelent a nagy repülőgépgyártók, az európai Airbus és az amerikai Boeing körül 15 éve húzódó csatában, és amely tovább élezheti az Egyesült Államok és az Európai Unió amúgy is feszült kereskedelmi kapcsolatait.
Az Európai Bizottság a döntés kihirdetése után azonnal jelezte, hogy ellenlépéseket tesz, ha az amerikai kormányzat a WTO engedélye alapján megemeli az Európából érkező termékek vámtarifáit.
Az Egyesült Államok a WTO engedélyének birtokában törvényesen vethet ki büntetővámot európai termékre, akár már a hónap végétől kezdődően. Ez a döntés lehetővé teszi, hogy az amerikai kormányzat azonos, 7,5 milliárd dollár értékben büntetővámokat vessen ki európai árucikkekre.
Októberben már jöhet a vám
A CNBC információi szerint az Európából származó nagy méretű polgári repülőgépekre október 18-tól 10 százalékos, a mezőgazdasági és bizonyos ipari termékekre pedig 25 százalékos vámot vet ki - írja az Index.Még 2004-ben kezdődött
Az Airbus-ügy 2004-ben kezdődött, amikor az Egyesült Államok azzal vádolta meg Nagy-Britanniát, Franciaországot, Németországot és Spanyolországot, hogy tiltott szubvenciókkal és támogatja az Airbus bizonyos termékeinek gyártását. A Kereskedelmi Világszervezet bonyolult és hosszadalmas vitarendezési rendszerében tavaly májusban született meg a végleges döntés, amellyel kimondták, hogy nem szüntette be teljesen az Európai Unió az Airbusnak nyújtott tiltott állami támogatásokat. A WTO igazat adott Washingtonnak abban, hogy az uniós szubvenciók több milliárd dolláros kárt okoztak a Boeingnek a szélestörzsű gépek piacán az elmaradt profitok miatt.
Mindazonáltal Brüsszel hamarosan visszavághat, ugyanis 2005 óta a Boeing ellen is hasonló eljárás folyt a WTO előtt. Az Európai Unió azzal vádolta a vállalatot, hogy a WTO szabályaival nem összeegyeztethető támogatást kapott az amerikai kormányzattól. A WTO vitarendezési testülete áprilisban elmarasztalta az Egyesült Államokat, és várhatóan hat hónapon belül hoz döntést az unió kárigényéről. Az Európai Unió 12 milliárd dolláros kárigényt terjesztett elő, de valószínű, hogy a WTO ennél alacsonyabb összeget ítél meg.
Az USA ki is veti a büntetővámokat
Washington arra készül, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) engedélyével kiveti a büntetővámokat európai termékekre - jelentette be Robert Lighthizer, az Egyesült Államok kereskedelmi főképviselője szerdán az MTI szerint. Lighthizer kilátásba helyezte, hogy a WTO döntésének kézhez vétele után az amerikai kormányzat "azonnali hatállyal" vezet be megemelt vámtarifákat európai gyártású repülőgépekre és helikopterekre, továbbá olyan fogyasztási cikkekre, mint például sajtok vagy borok. Közölte, hogy Washington mindaddig fenntartja a büntetővámokat, amíg az Európai Unió meg nem szünteti az Airbusnak nyújtott, a WTO szabályaival összeegyeztethetetlen támogatásokat.
Donald Trump amerikai elnök mindettől függetlenül fontolgatja 25 százalékos pótvám bevezetését európai gépjárművekre és autóalkatrészekre. Amerikai sajtóértesülések szerint az elnök döntése ez ügyben novemberre várható. Az Európai Unió novemberben hivatalba lépő új vezetői jelezték Washingtonnál, hogy szeretnék elkerülni a kereskedelmi háborút.
Az EU válaszintézkedéseket helyezett kilátásba
Az Európai Bizottság vámháború elkerülésére szólított fel szerdán, de egyúttal válaszintézkedéseket is kilátásba helyezett arra az esetre, ha az Egyesült Államok büntetővámokat vetne ki bizonyos uniós termékekre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) friss döntése nyomán.
"Ezek elrendelésével az Egyesült Államok arra kényszerítené az Európai Uniót, hogy ugyanígy járjon el. Márpedig ez csupán károkat okozna a vállalkozások és a polgárok számára az Atlanti-óceán mindkét partján, ahogy ártana a nemzetközi kereskedelemnek, illetve a légiközlekedési ágazatnak is" - figyelmeztetett a brüsszeli testület. A közleményben megerősítették, hogy az EU kész tárgyalásokat kezdeni az ügyben egy kiegyensúlyozott és tisztességes megoldás érdekében.
Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos úgy vélekedett, hogy a tervezett amerikai intézkedések ugyan így jogszerűek, de "rövidlátóak és kontraproduktívak" lennének, valamint rámutatott, hogy hasonló ügyben a Boeing ellen is hamarosan dönteni fog a WTO, és ennek alapján lehetőség nyílik majd az európai ellenlépésekre.
Mint írta, áprilisban konkrét javaslatokat tettek az amerikai kormánynak a repülőipari szubvenciók új rendszerére vonatkozóan, de eddig nem érkezett válasz.
Washington egyebek mellett repülőgépekre és -alkatrészekre, borokra és röviditalokra vetne ki büntetővámokat, Brüsszel pedig például bizonyos élelmiszeripari, illetve dohánytermékek, játékkonzolok, továbbá repülőgép- és autóalkatrészek behozatalának terheit növelné.
Több mint tíz éve húzódik a jogvita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az európai Airbus és az amerikai Boeing között. A WTO az utóbbi években mindkét oldal esetében megállapított tiltott állami támogatást.