A dizájner luxustáskák kedvelőit igazolhatja az Art Market Research (AMR) kutatócég egyik legújabb felmérése. A luxustáskák ugyanis jobban teljesítettek befektetés szempontjából mint a műtárgyak, a klasszikus autók vagy éppen a ritka whiskyk.
A Business Insider beszámolója szerint a "investment of passion" kategória azokat a speciális befektetéseket jelöli, amikor ritka tárgyakba - például műalkotásokba, értékes bélyegekbe, borokba vagy éppen autókba fekteti a spórolt pénzét a hozam reményében.
Kapcsolódó
Népszerű márkák
A luxustáskák jelentik a leggyorsabban növekvő területet és most először a nők vannak többségben a befektetők között - állapította meg Sebastian Duthy, az AMR vezérigazgatója.
A kutatás, amely a világ vezető aukciós házaitól összegyűjtött árinformációkat használja bizonyos luxusmárkák, például a Hermés, a Louis Vuitton és a Chanel kézitáskáinak nyomon követéséhez, "teljesítményük" - azaz árfolyamának - méréséhez. A kalapács alá kerülő táskák ára pedig jóval meghaladta az eredeti vételárat.
Duthy szerint e táskák a másodlagos piaca olyan népszerű lett, hogy egyes darabok két és félszeres áron kelnek el. Az AMR listája szerint például aukciókon eladott tíz legdrágább Hermés-táskán például egyértelműen látszik, hogy a befektetők tudnak ezeken pénzt keresni.
94 milliós rekorder
A lista első helyén egy Himalaya Birkin névre hallgató táska áll, amely 2016-ban, Hongkongban rekordáron, több mint 300 ezer dollárért, azaz jelenlegi áron nagyjából 94 millió forintért talált új gazdára. A kiegészítő borsos árát némiképp indokolja, hogy 18 karátos fehér arannyal és gyémántokkal van díszítve.
Ez a valaha legmagasabb áron elkelt táska, és majdnem kétszeres áron kelt el az eredeti aukciós becsült összeghez képest. A top 10-es listán az első hat helyet az Hermés Birkin-táskái foglalják el. Ezek beszerzéséhez ugyanis kapcsolati tőke, pénz és idő kell. A legolcsóbb verziója a táskának körülbelül 5 ezer dollárba kerül.
A Birkin-táskák értéke 2019 óta 42 százalékkal emelkedett, ehhez képest például a népszerű brit graffitiművész, Banksy művei átlagosan "mindössze" 23 százalékkal növelték az értéküket.
Hol tart a Hermés?
A méregdrága táskákat gyártó Hermés forgalmát is érintette a koronavírus-járvány. Az idei első negyedévben a cég forgalma 1,5 milliárd eurót tett ki, ami 7,7 százalékos csökkenést jelent éves szinten. A második negyedév még rosszabbul sikerülhetett.
A Hermés-részvény árfolyama viszont nem áll rosszul. A hét elején 750 euró körül járt, ami január elejéhez képest 12 százalékos emelkedést jelent.