A húshelyettesítő termékek eladását 300 százalékkal növelné a Tesco öt éven belül, így a boltlánc lett az első brit kiskereskedő, amely értékesítési célt határozott meg a növényi alapú termékek esetében.
A brit Guardian arról ír, hogy az elmúlt évben jelentősen, 50 százalékkal nőtt a kereslet a Tesco húsmentes termékei iránt, elsősorban a húsmentes hamburgerhúsokat, kolbászokat és darált húsokat keresték a vásárlók. Ezért a jövőben több termékkategóriában elérhetőek lesznek a húspótlásra alkalmas termékek, amelyek családi kiszerelésben is megjelennek a boltok polcain.
Az új cél összhangban van a boltlánc és a vele együttműködő World Wide Fund for Nature (WWF) szervezettel közösen kialakult célkitűzésnek: megpróbálják a felére csökkenteni egy átlagos brit bevásárlókosár tartalmának környezetre gyakorolt hatását.
Szendvicsek, szószok vegán verzióban
A húshelyettesítők egyik legfontosabb alapanyaga, a növényi eredetű fehérje globális piaca - amelyet az amerikai Impossible Burger és a Beyond Meat ural - az előrejelzések szerint idén 4,1 milliárd font (1625 milliárd forint) lesz, ez jelentős növekedés a 2015-ös 2,9 milliárd fonthoz (1150 milliárd forint) képest. Nem véletlen, hogy az elmúlt években az IKEA is megjelent az egyik legnépszerűbb termékének számító húsgolyó húsmentes verziójával.
A Tesco egyébként már januárban több mint harminc húsmentes termékkel - köztük sok vegán szósszal - rukkolt elő a brit piacon. Ez nem meglepő, tavaly ugyanis éves szinten 37 százalékkal nőtt a húshelyettesítőket is magában foglaló növényi alapú ételek forgalma. A szószok iránti megnövekedett keresletet mutatja, hogy a Hellman's vegán majonézének eladása például 400 százalékkal nőtt. A szószok csak egy részét adják a januárban megjelent új vegán termékeknek, a Tesco több mint 30 terméket vezetett be, többek között vegán szendvicseket és wrapeket (batyus szendvics).
Így áll a húsfogyasztás
A növényi alapú és húsmentes ételek nem csak a Tesco szerint kapnak egyre nagyobb teret. 2019-ben Nagy-Britanniában piacra dobott élelmiszeripari termékek csaknem negyede vegán, 2019-re pedig 65 százalékra nőtt azoknak a briteknek a száma, akik kipróbáltak már valamilyen húshelyettesítőt.
A Mintel piackutató cég még januárban publikált kutatása szerint 2017-es 28 százalékról 2019-ben 39 százalékra emelkedett azok aránya, akik ugyan esznek még húst, de csökkenteni szeretnék a húsfogyasztásukat. A cég számításai szerint a húsmentes élelmiszerek eladása 40 százalékkal 816 millió fontra (323,5 milliárd forint) nőtt 2019-ben. Ennek ellenére a kutatás szerint a döntő többség, 88 százalék még mindig eszik vörös húst vagy baromfit, és a britek mindössze 1 százaléka folytat vegán életmódot.