Az Egyesült Államok viszonylag jómódú fogyasztóit is olyan erősen sújtja a magas infláció, hogy sokan közülük feladják korábbi kedvenc bevásárlóhelyüket, és átpártolnak az olcsóságáról híres Walmarthoz - írja a CNN. Ez elsősorban a napi élelmiszer-vásárlásban tükröződik.
A kiskereskedő cég beszámolója szerint az elmúlt negyedévben a tíz-húsz százalék közötti tartomány közepének megfelelő mértékben nőtt élelmiszerrészlegének forgalma. Eközben a többi termék esetén csak alacsony egy számjegyű bővülést regisztráltak. Ahogy a vállalat fogalmaz, az olyan árucsuportok esetén, mint az elektronikai termékek, illetve a háztartási cikkek, gyengén alakultak az eladások.
A Walmart negyedéves gyorsjelentése szerint az Egyesült Államokban 8,2 százalékkal nőttek eladásai azokban az áruházaiban, amelyek legalább egy éve nyitva vannak. Ez jobb volt a Wall Street-i elemzők várakozásánál, ezért a tőzsdenyitás előtti kereskedésben hat százalékkal erősödtek a vállalat részvényei.
Nehéz idők járnak
Neil Saunders a GlobalData Retail tanácsadó cég elemzője ügyfeleinek azt írta: "Nehéz idők járnak a kiskereskedőkre a magas infláció miatt, ami elnyeli vevőik szabadon elkölthető jövedelmét, de az alacsonyabb, diszkontos árakat kínáló cégeket, mint amilyen például a Walmart kevésbé sújtja ez a helyzet."
A Walmart az amerikai kiskereskedelem piacvezető cége, különösen az élelmiszer-kereskedelemben, amelynek bevételei felét köszönheti. A gyorsjelentése kiemeli, hogy megjelentek áruházai polcai között a jómódú amerikaiak is.
Jönnek fel a diszkontok
Ennek hátterében többek között az lehet, hogy októberben éves összehasonlításban majdnem 11 százalékkal ugrottak meg az élelmiszerárak az Egyesült Államokban. Az ottani diszkontláncok közül a Dollar General (DG) szintén arról számolt be, hogy több a viszonylag jómódú vásárló boltjaiban.
A Walmart közölte azt is, szépen nőttek saját márkás termékeinek eladásai, ami a legbiztosabb jele annak, hogy a vásárlók a drágább kereskedelmi márkás árukról az olcsóbb saját márkásokra váltanak. A cég az előbbi termékeket sokszor kénytelen akciós áron kínálni, ami nem tesz jót a profitjának. Sok boltlánc továbbá arról beszélt, hogy túlságosan tele vannak a raktáraik, és az egy évvel ezelőttinél jóval több terméket kell kedvezményes áron kínálniuk, hogy fenntartsák a fogyasztók érdeklődését.
A Walmart arra számít, hogy a karácsonyi szezonban csak három százalékkal fog nőni a forgalma az egy évvel ezelőttihez képest. A National Retail Federation, kiskereskedelmi szövetség optimistább: 6-8 százalékos éves növekedést jósol az amerikai szezonban.
Magyar helyzet
Magyarországon is kiemelkedően magas az infláció, októberben 21,1 százalékos volt az éves áremelkedés, amire utoljára a kilencvenes években volt példa. Az inflációt részben az élelmiszer-drágulás húzza fel, amelyek ára 40 százalékkal nőtt tavaly októberhez képest.
A múlt év közepe óta felfelé menetelő infláció, ezen velül az élelmiszerek árának növekedése miatt a magyar vásárlók is változtattak. Megjelent az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább márkás termékek helyett sok esetben az olcsóbb, saját márkás árut választják a vásárlók. A saját márkás termékek aránya a magyar üzletekben forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot. A magyar boltláncok szerint a vásárlók tudatosabbak, árérzékenyebbek lette. Folyamatosan érezhető a forgalomeltolódás a kedvezőbb árú, akár saját márkás élelmiszerek felé.