A Deutsche Bank elemzői szerint befektetői szempontból rémálom a Volkswagen károsanyag-kibocsátási botránya. A cég részvényei néhány nap alatt 30 százalékot veszítettek értékükből - a legfrissebb hír szerint Németországban ügyészségi vizsgálat indul az ügyben -, és ez nem minden, a hosszabb távú következmények csak most következnek. A Deutsche szakértői 35 százalékkal csökkentették a VW profitjára vonatkozó előrejelzésüket 2017-ig.
Csak a perek költségét összesen ötmilliárd euróra teszik, emellett arra számítanak, hogy lassul a cég növekedése és kénytelen lesz árengedményekkel visszacsábítani a becsapott vevőket autóihoz. A kockázati tényezők listája hosszú: a jogi kiadások mellett az is szerepel rajta, hogy a cég esetleg kénytelen lesz eladni üzletágait, vagy a részvénytulajdonlásban történik változás, illetve hogy át kell alakítani az egész menedzsmentet.
Körmönfont trükkök
Előkerült egy korábbi riport a BBC archívumából, amelyből kiderül, milyen trükkökkel manipulálják az autóik fogyasztását és károsanyag-kibocsátását mérő teszteket. Egy neve elhallgatását kérő szakértő megemlíti, hogy különlegesen sima gumikat használnak a vizsgálatok alatt, amelyek csökkentik a súrlódást, de alkalmatlanok az utcai használatra. Emellett ugyanilyen megfontolásból kő keményre fújják fel a gumikat.
Igen drága, extraminőségű kenőanyagokat töltenek a motorokba, amelyek javítják azok hatékonyságát. Nem hagyják kihasználatlanul az olyan apróbb trükköket sem, mint hogy a tesztek alatt leszerelik a külső visszapillantó tükröket az autókról, amivel mérséklik a légellenállást. Végül a szakértő már majdnem egy évvel ezelőtt elmondta a brit sajtóorgánumnak, hogy vannak olyan szoftverek, amelyek érzékelik a tesztüzemmódot, és ezek idején visszaveszik a motorok teljesítményét.
Rémisztő jóslat
Mark Holman, az amerikai TwentyFour Asset Management vagyonkezelő cég elemzője úgy véli, hogy az ellene indított csoportos jogi eljárások és a botránnyal összefüggő egyéb költségek akár bedönthetik a Volkswagent - idézi a szakértőt a brit Telegraph blogja. A kártérítési pereken és a büntetőjogi eljárásokon túl, a cég vezetőségét megtizedelheti az ügy.
A hitelminősítők ronthatják a vállalat adósságaira adott osztályzatukat, ami megdrágítja azok finanszírozását, illetve növelheti az új hitelek költségeit. A bíróság megtilthatja VW vagyonelemeinek értékesítését, hogy megelőzze az anyagi felelősségvállalás megkerülését, módosíthatják a részvényárakat, sérülhet a márka imázsa, a cég kikerülhet a társadalmi felelősségvállalás terén eredményesen tevékenykedő vállaltok közül.
Mint a BP
Mindezek alapján Holman úgy látja, hogy az a 6,5 milliárd euró, amelyet a cég keddi bejelentése alapján a botrány miatt tartalékolnak, közelében sincs a szükséges összegnek. Ugyanakkor megúszhatja az ügyet, akárcsak a BP, amely hasonlóan nagy bajba került, amikor 2010-ben a Mexikói-öbölben olajkitörés történt az egyik fúrótornyánál.
A kiömlő olaj hónapokig szennyezte a vizet és az USA déli tengerpartjait. A BP a legkülönbözőbb pereket kapta a nyakába: a károsult halászoktól kezdve az partszakaszok államain át a környezetvédelmi törvény megsértése miatt fellépő amerikai szövetségi államig sokan megtalálták. Részvényei megroggyantak, kénytelen volt eladni egyes vagyonelemeit, a sajtó arról cikkezett, hogy csődbe mehet vagy felvásárolhatják. A Telegraph arról is tudósít, hogy a VW megkereste a BP-t ebben az ügyben védő ügyvédeket.
Mit és kit talál el?
Nyilvánvaló, hogy a károk elérik a VW-csoportohoz tartozó Skodát és a Seatot, amelyek osztoznak a motorokon az anyacéggel, ám az ágazati szakértők egy része nem tartja valószínűnek, hogy más autógyártók is belekeverednek a botrányba. Martin Leach, az egyik legnagyobb beszállító, a Magna szakértője, korábban a Ford Europe vezetője szerint a VW vesztét az okozta, hogy mindenáron teljesíteni akarta az USA károsanyag-kibocsátási szabványait.
A szakértőt meglepné, ha a botrány átterjedne Európába, ahol fejlettebbek a tesztek, így nehezebb becsapni azokat, mint az Egyesült Államokban. Jim Holder elismert autósszakíró ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy ekkora megrázkódtatás még soha nem érte az autóipart. A végeredmény az lehet, hogy a személyautók dízelmotorai gazdaságtalanná válnak - idézte a szakértőt a BBC.
Eközben a sajtó azt találgatja, ki lehet Martin Winternkorn vezérigazgató utóda. Felmerült Matthias Müller neve, aki a Porsche márkát irányítja, és élvezi a vállalatra nagy befolyással bíró Porsche család támogatását. A másik potenciális utód a júliusban a BMW-től igazolt Herbert Diess, akinek nagy szerepe volt abban, hogy a korábbi munkaadója eurómilliárdokkal tudta csökkenteni a beszállítói költségeket a pénzügyi válság idején - írta a Bloomberg.