Az oroszok azért elégedetlenek, mert Kína nyugati vállalatokat akar meghívni, hogy vegyenek részt az 50 milliárd dolláros (19 435 milliárd forintos) repülőgép-fejlesztési és -gyártási projektben, amely az új, CR-929 néven ismert utasszállító repülőgép piacra dobását tűzte ki célul. Peking például amerikai vagy német futóművet akar használni, míg Oroszország ragaszkodik a sajátjaihoz, azok rossz biztonsági adatai ellenére.
„Az egyik fő ok az, hogy Peking azt reméli, hogy a CR-929-es utasszállító repülőgép megfelel majd a nyugati légialkalmassági előírásoknak. A széles törzsű repülőgépet az Egyesült Államokba és Európába tervezik, ezért jobb lenne, ha néhány kulcsfontosságú alkatrészt úgy választanának ki, hogy néhány megrendelést megosztanak az európai és amerikai gyártókkal” – mondta az egyik, az ügyet jól ismerő forrás a South China Morning Postnak. A hongkongi portál szerint az orosz fél úgy tekint arra, hogy Peking nyugati alkatrészek használata mellett döntött, mintha fehér zászlót mutatna a Nyugatnak az Oroszország ukrajnai invázióját követő globális szankciók közepette.
A CR929-600 egy tervezett nagy hatótávolságú, 280 férőhelyes utasszállító repülőgép, amelyet a sanghaji székhelyű Commercial Aircraft Corporation of China és az orosz United Aircraft Corporation fejleszt. A projekt 2017-ben indult azzal a céllal, hogy kihívója legyen az olyan nemzetközi gyártóknak, mint az amerikai Boeing és az európai Airbus.
A még be sem érkezett nyereségen is marakodnak
Egy másik forrás szerint Kína ki akarja zárni Oroszországot a kínai piacról származó nyereségből való részesedésből, és ehelyett a világ többi részéből származó nyereséget akarja megosztani, Oroszország pedig 70 százalékos részesedést kapna.
A kínai piac azonban valószínűleg sokkal jövedelmezőbb, mint bármelyik másik, mivel egyelőre semmilyen nyugati érdeklődő nem volt a CR929-re. Mindez azt jelenti, hogy Oroszországnak potenciálisan sokkal kevesebb haszna származna a vállalkozásból.
„Az előrejelzések szerint csak a kínai piacnak több mint 3000 széles törzsű repülőgépre lesz szüksége a jövőben, ami biztosítja a Boeing és az Airbus jelenlegi piaci részesedésének változatlanságát” – számolt be a lap, amely szerint Moszkva felismerte, hogy Kínán kívül nagyon nehéz a CR929-esnek potenciális vevőket találni.
Az oroszok faképnél hagyhatják a CR929-et
Orosz médiajelentések szerint Moszkva azt fontolgatja, hogy teljesen kiszáll a projektből.
A múlt hónapban a Tass állami hírügynökség arról számolt be, hogy Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes egy szakmai fórumon azt mondta, hogy együtt dolgoznak Kínával ezen a projekten, „amely elvileg nem abba az irányba halad, ami nekünk megfelel. Kína, ahogyan ipari óriássá válik, egyre kevésbé érdeklődik a mi szolgáltatásaink iránt.” Majd azt is kijelentette, hogy az orosz részvétel már teljesen visszaszorult a projektben.
A gép szűzrepülését jövőre tervezik, de a második forrás szerint Oroszország a tőkehiány miatt lemarad a szárnyak elkészítésével. A hajtómű még fejlesztés alatt áll, és Kína azt fontolgatja, hogy nyugati cégeket, például a Rolls-Royce-t és a General Electricet vonja be az alkatrész kidolgozásába, annak ellenére, hogy Oroszország reméli, hogy hozzájárulhat a projekt ezen aspektusához.
Eagle Yin, a pekingi China Foundation for International and Strategic Studies kutatója szerint Kína az Egyesült Államokkal fennálló nézeteltérései ellenére igyekszik javítani a Nyugattal való kapcsolatokat az ukrajnai orosz invázió közepette.