A Norwegian Air Shuttle novemberben kért csődvédelmet Írországban két leányvállalata, az Artic Aviation Asset (AAA) és a Norwegian Air International (NAI) számára. Előbbi repülőgépeket birtokol és adott lízingbe a Norwegiannek, utóbbi pedig egy, több mint 400 útvonalon közlekedő légitársaság.
Az írországi felsőbíróság hétfőn jóváhagyta a csődvédelmi kérelmet, és úgy az oslói székhelyű Norwegian Airnek, mint írországi leányvállalatainak biztosította a csődvédelmet arra hivatkozva, hogy a vállalatok túlélése kölcsönösen függ egymástól.
A nagy hitelezők nem ellenezték a csődvédelmi kérelmet. Közöttük van az Aercap és a BOC Aviation repülőgéplízinggel foglalkozó vállalat, az Airbus európai repülőgépgyártó és a Boeing típusú repülők vásárlását támogató amerikai Export-Import Bank.
A Norwegian Air Shuttle szédületes gyorsasággal nőtte ki magát Európa harmadik legnagyobb diszkont légitársaságává és a New Yorkot kiszolgáló legnagyobb külföldi utasszállítóvá, ám ennek súlyos ára volt. A hosszú távú, diszkont járatok üzemeltetésére fókuszáló cégnek a nagyarányú kínálatbővítés miatt jelentős adósságai keletkeztek, így a turizmusra és az utazásokra súlyos csapást mérő koronavírus-járvány szinte megoldhatatlan helyzetet eredményezett.
A flottája száznegyven repülőgépéből jelenleg mindössze hat üzemel, azok is norvég belföldi járatokat teljesítenek. A norvég légiközlekedési vállalat hiteleinek és tartozásainak állománya pedig szeptember végén már 66,9 milliárd koronán (7,7 milliárd dolláron) állt.
Írországban december 18-ra tűzték ki a következő tárgyalási napot, egy nappal az utánra, hogy a részvényesek közgyűlést tartanak és szavaznak a menendzsment adósságátütemezési tervéről. Ha a vállalat vezetése meg tudja győzni a részvényeseket és a hitelezőket, egy kisebb, de életképesebb légitársasággá alakul át a cég.
A Norwegian Air Shuttle a szeptember 30-án végződött harmadik negyedévben 2,8 milliárd norvég korona üzemi szintű veszteségről számolt be, míg egy évvel korábban a kedvező nyári forgalomnak köszönhetően még közel 3 milliárd koronás nyereséget könyvelt el.
A cég szabad készpénzállománya november elején már csak 3,4 milliárd koronára rúgott, közel 2,5 milliárd koronával kevesebbre, mint három hónappal korábban. A norvég kormány közölte, hogy nem ad újabb állami támogatást a társaságnak. Ez után a Norwegian 1600 dolgozó fizetés nélküli szabadságra küldését jelentette be, így mindössze 600-an maradtak aktív állományban. A pandémia előtt több mint tízezren dolgoztak a cégnél.