A német szövetségi pénzpiaci felügyelet kérésére indított eljárás során azt vizsgálják, hogy Winterkorn és társa időben tájékoztatta-e a pénzpiacokat a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálásáról. Az ügyészség személyiségi jogokra hivatkozva nem nevezte meg a vizsgálatban érintett második személy nevét.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) tavaly szeptember 18-án vádolta meg azzal a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen három nappal később elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.
Martin Winterkorn szeptember 23-án lemondott a vezérigazgatói tisztségről.
Német lapértesülések szerint a Volkswagennél 2008 óta használták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert, és a csalásról sokkal többen tudtak a cégnél, mint ahogy a dízelbotrány elején gondolták.
A Volkswagen március elején közölte, hogy Winterkornt 2014 májusában tájékoztatták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálásáról.
Mindazonáltal a német autógyártó úgy ítéli meg, hogy nem sértette meg a vállalat piaci árfolyamának befolyásolására alkalmas információk közzétételére vonatkozó kötelezettségét.
A braunschweigi ügyészség szeptember vége óta több vizsgálatot is indított a dízelbotrány miatt, ráadásul külföldön is számos eljárás zajlik a Volkswagen ellen.