A dokumentum szerint Romániában átlagosan 23,3 millió lejből (5 millió euró) építenek egy kilométernyi sztrádát sík vidéken, míg domb- és hegyvidéken ugyanez a táv 20,8 millió lejbe kerül. Ezzel szemben a bolgárok terepviszonyoktól függetlenül legfeljebb 2,8 millió eurót fizetnek kilométerenként.
Megmagyarázhatatlanul nagyok a különbségek azonos terepviszonyok között épült pályaszakaszok költségvetése között is a Fetesti-et Cernavodával összekötő sztráda 2,68 millió euróba, a Pitesti városát elkerülő, autópálya rangú útszakasz azonban már 11,61 millió euróba került kilométerenként. Bulgáriában ezzel szemben a legalacsonyabb kilométerenkénti ár 2 millió euró míg a legmagasabb 2,8 millió euró volt.
Romániában az árkülönbségek átlaga 45 százalék, ez az arány Bulgáriában 14,2, de még Lengyelországban is alig 36,4 százalék. Kiugróan magas költséggel épült az észak-erdélyi autópálya eddig megépült szakasza, Románia 2003-ban kötötte meg az amerikai Bechtel óriásvállalattal a Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Brassó nyomvonalon haladó, 415 kilométer hosszú sztráda megépítésére vonatkozó szerződést, amelynek az összértékét akkor 2,2 milliárd euróra tervezték. Tíz év alatt mindössze 52 kilométer készült el 1,4 milliárd euróból, emellett a szerződésbontás miatt további 37,2 millió eurót kellett kártérítésként kifizetnie a román államnak.
A vizsgálat azt is kiderítette, hogy az útépítők 2007 és 2011 között átlagosan 7 százalékos profitráta mellett építettek, jelentős különbség volt azonban a romániai cégek és a külföldi útépítők haszna között, előbbiek haszonkulcsa közel 8, míg utóbbiaké 4 százalék alatti volt. Ez idő alatt összesen 640 cég tevékenykedett az ágazatban, 2011 végére 13 százalékuk csődbe ment, a működő román cégek 19 százaléka jelentett veszteséget, a negatív eredmény elért külföldi vállalkozások aránya 45 százalékos volt. Az útépítő vállalatok forgalma 2008-ban 3,885 milliárd eurót összesített, a válság okozta visszaesést követően 2011-ben a bevételek ismét jelentősen, 16 százalékkal 3,447 milliárd euróra emelkedtek.
A tavaly év végén a román úthálózat 84,2 ezer kilométer volt összesen, ennek mindössze 0,7 százaléka, azaz alig 550 kilométer autópálya. Romániában ezer négyzetkilométerre alig 1,5 kilométernyi sztráda jut, szemben az európai átlaggal amely 35 kilométer négyzetkilométerenként, de még a kelet-európai átlag is meghaladja a 12 kilométert.
A szakértők szerint az infrastruktúra hiányossága drámaian visszafogja a gazdaság teljesítményét, Romániát ugyanis nehezebb átszelni, mint Európát. A fekete-tengeri Constantától a magyar-román határszakaszig a 900 kilométeres távolságot gépkocsival legjobb esetben is 13-15 óra alatt lehet megtenni, kamionnal azonban ugyanezt a távot 20 óra alatt aligha lehet teljesíteni.