Egymás után jelentik be a nagy amerikai kiskereskedelmi láncok, hogy az ünnepi szezon idején kevesebben tértek be áruházaikba, mint korábban. Miután a folyamat évek óta tart, a kiskereskedelem korábbi pénzcsináló helyszínei, a hipermarketek és a bevásárlóközpontok egyre inkább elveszítik ezt a szerepüket - derül ki a Wall Street Journal összefoglalójából.
A 2008-2009-es pénzügyi válság durva hatással volt az amerikai kiskereskedelemre: a recesszió, a munkanélküliség megugrása lefaragta a fogyasztók vásárlóerejét, ami forgalom visszaeséséhez vezetett. Kellemetlenebb hír azonban ennél, hogy öt év elteltével úgy tűnik, sok vevő soha nem tér már vissza a bevásárlás templomaiba.
Zuhanás
Az év végi ünnepi szezonban 2013-ban feleakkora forgalmat bonyolítottak le a hipermarketláncok és a bevásárlóközpontok, mint három évvel korábban - derül ki a Shopper Talk piackutató intézet adataiból. Ez a cég 60 ezer vásárlószámláló berendezést üzemeltet az USA minden pontján. A visszaesés folyamatos: 2011-ben 28,2 százalékkal, 2012-ben 16,3 százalékkal, 2013-ban 14,6 százalékkal zsugorodtak a karácsony környéki vásárlások.
Ezzel egyidejűleg az internetes eladások kétszer olyan gyorsan bővültek, mint a fizikai értékesítés. Igaz ugyan, hogy a kereskedelmi minisztérium adatai szerint az online-forgalom a harmadik negyedévben még mindig kevesebb mint hat százalékát adta a teljes kiskereskedelmi értékesítésnek, ám gyökeresen átalakította azt, ahogyan a fogyasztók a fizikai boltokat használják, illetve alacsonyabb áraival nyomást gyakorol a hagyományos áruházak áraira is.
Új szokások
Az emberek mostanság nem járkálnak annyit a boltokba, mint korábban. Ehelyett az interneten nézelődnek, ott sakkozzák ki, hogy egy-egy termék esetén mi az, ami érdekli őket. Legfeljebb ezután vetnek egy pillantást a cuccra valamelyik bevásárlóközpontban vagy hipermarketben.
Így nem véletlen, hogy míg 2007-ben a bevásárlóközpontokban átlagosan öt boltba mentek be egy-egy látogatás alkalmával, manapság csak hármat keresnek fel - derül ki a Shopper Talk statisztikájából. Ezután megkeresik az interneten a legolcsóbb ajánlatot, és attól veszik meg az árut, aki ezt kínálja.
Az elektronikai cikkeket árusító Best Buy áruházlánc még azzal sem tudta növelni boltjai látogatói számát, hogy igazodott az új szokásokhoz. Látva, hogy a vevők az áruházakban csak nézelődnek, majd a terméket az interneten vásárolják meg olcsóbban, átalakította hipermarketjeit úgynevezett showroommá. Erre építette marketingjét, mégis visszaesett az áruházaiba betérők száma a hálaadás hétvégéje után.
Bezárások
A fizikai forgalom csökkenése miatt a kiskereskedelmi láncok átcsoportosítják jövedelmüket a való világból a virtuálisba. Az USA 54 legnagyobb vállalata összesen 4,1 millió négyzetméternyi eladóterületet nyitott tavaly, ami 87 százalékkal kevesebb a 2006-os 30 milliónál - derül ki a CoStar Group Inc. ingatlan-piackutató cég adataiból. A Mancy's a napokban jelentette be, hogy bezárja öt árházát - és elbocsát 2500 embert -, mivel nem hoznak elég forgalmat. Eközben 840 szupermarketet tesznek alkalmassá az online-értékesítés kiszolgálására.
A Best Buy 400 üzletében vezetett be hasonló szolgáltatást az ünnepek idején. A J.C. Penny 33 gyengén teljesítő boltját zárja be - 2000 embernek mond fel -, hogy a magasabb profitot ígérő helyekre koncentrálja befektetéseit. A Home Depot feladata fizikai áruház-bővítési terveit, tőkéjét inkább az internetes értékesítés fejlesztésére fordítja.