Az Ubernek van egy belső, VTOS (Violation of Terms of Service, azaz "általános szerződéses feltételek megsértése") nevű programja, aminek az a célja, hogy a nem jól viselkedő utasokat ki tudják szűrni a felhasználók közül. Csakhogy ebben a programban van egy Greyball nevű eszköz, ami arra szolgál, hogy - az appból és "más technikák" segítségével - beazonosítsa, kik az ellenőrök.
Akit megjelöl ellenőrként, az gyakorlatilag egy álappot kap: nem a valódi autókat látja, ha pedig mégis kap egy fuvart, akkor az álsofőr "lemondja" - olvasható a portálon.
Hogyan tudták meg, hogy ki az ellenőr?
Az Uber adott országban vagy városban felelős ügyvezetője volt ezért a felelős, az irányítása alatt olyan dolgokat vizsgáltak, hogy például kik azok a felhasználók, akik egy adott kormányzati hivatal környékén gyakran előkapják a telefont, hogy az Ubert nézzék vele - tehát szokatlan felhasználói viselkedést kerestek. Sőt, még a felhasználók hitelkártya-adaiból is le tudtak vonni következtetéseket. Összesen tucatnyi adattípus segítségével szűkítették le, hogy ki az, aki ellenőrzés céljából hívja a kocsikat. Amikor találtak valakit, az Uber munkavállalói még a Facebook-, Twitter vagy Instagram-profiljukat is ellenőrizték.
Az Uber jogi csapata mindenesetre rábólintott az ellenőrök megtévesztésének tervére a NYT forrásai szerint. Azokkal szemben alkalmazták ezeket az eszközöket, akik megsértették az utazás feltételeit - kommentálta a cikket az Uber szűkszavúan.
A Greyballt eredetileg a taxisokat semlegesítésére találhatták ki.