A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) cégcsoport jövőre leválasztja a Ferrarik gyártásával foglalkozó részlegét, amely új cégként folytatja az ikonikus sportautók gyártását - jelentette a Financial Times. A frissen létrejövő vállalatot bevezetik az amerikai és valószínűleg az európai tőzsdére is, tulajdonának többségét a tőzsdei befektetők kezébe adják.
A hír bejelentés után 18 százalékkal ugrott meg az FCA papírjainak árfolyama a New York-i börzén, aminek az lehet a hátterében, hogy a Ferrari 90 százaléka a Fiat Chrysler Automobiles részvényeseinek kezébe kerül, 10 százalékát pedig új tőzsdei kibocsátás útján értékesítik. John Elkann az FCA elnöke úgy véli, hogy a Ferrari leválasztása az olasz-amerikai autógyártóról garantálja az imádott sportautómárka túlélését.
Ideje volt
Sergio Marchionne, a vállalat vezérigazgatója a 2014-2018-as üzleti elképzelésekkel hozta összefüggésbe a lépést. Mind mondta: terveik tükrében úgy látják, hogy az érzékeny búcsú biztosítja a legnagyobb megtérülést a régi és az új vállalat befektetőinek is. Ez a hosszú távú érdeke a cégcsoportnak, egyebek mellett azért, mert erősíti az FCA tőkehelyzetét.
A befektetők régóta követelték, hogy a nyereséges Ferrarit szabadítsák meg vége a kevéssé sikeres a Fiattól. A leválasztás kiszabadítja börtönéből a cég értékét - értékelte a döntést Richard Hilgert, a chicagói Morningstar Inc. befektetési cég elemzője. A piac a kis profitot vagy semmit sem vár a Fiattól, ami árnyékot vetett az egzotikus sportautógyártóban rejlő pénzügyi lehetőségekre.
Kell a pénz
Az olasz-amerikai cégcsoport gyorsjelentésében hozta nyilvánosságra a Ferrarival kapcsolatos döntését. A jelentés szerint a cégvezetés kitart idei céljai mellett, annak ellenére, hogy egyes számai elmaradtak a várttól. Az árbevétel 14 százalékkal, 23,6 milliárd euróra nőtt július és szeptember között az egy évvel korábbihoz képest. Ez főként a cég hobbi-terepjárói és kisteherautói iránti erős észak-amerikai keresletnek köszönhető.
Az üzemi profit 926 millió euró lett, ami 10 százalékkal nagyobb a tavalyinál, ám az elemzők 933 milliót jósoltak. A nettó ipari adósság - amely nem tartalmazza a pénzügyi finanszírozási ágazat adatait - 1,7 milliárd euróval, 11,4 milliárd euróra nőtt.
Ez szintén rosszabb a vártnál. A cégvezetés azt fontolgatja, hogy kétmilliárd dolláros (1,57 milliárd euró) kötvénykibocsátással von be tőkét 60 milliárd dollár (48 milliárd euró) befektetést igénylő termékoffenzívájának támogatására. Az FCA egyébként a Ferrari leválasztásából befolyó összeget is erre akarja fordítani.