A nehéz helyzetben lévő orosz családok még édességek majszolásával sem tudják enyhíteni gondjaikat, miután a kedvezőtlen belső és külső gazdasági körülmények az egekbe lökték a csábító finomságok árát - írta a Moscow Times. Miközben a GDP lényegében stagnált 2014-ben a csokoládé fogyasztása fejenként átlag évi 4,15 kilogrammra eset az egy évvel korábbi 4,36 kilogrammról - derült ki az orosz kormány édességipari szaktanácsadója, a Center for Market Research jelentéséből.
Ez ötszázalékos visszaesés, és ha a csokihoz hozzávesszük a kakaót tartalmazó többi édességét is, akkor 4,8 százalékos csökkenést tapasztalhatunk. Az orosz fogyasztás nagyjából fele a Nyugat-Európában megszokottnak. A Center for Market Research arra számít, hogy idén további négy százalékkal esik a csokoládé vásárlása Oroszországban.
A háttérben az ismert okok állnak: az olajárak zuhanása miatt a rubel 40 százalékot veszített értékéből a dollárral szemben, ami felhajtotta minden importtermék árát, ráadásul Moszkva ukrajnai szerepvállalása miatt az EU és az USA szankciókkal sújtotta az országot, ami pénzügyi nehézségeket okoz a vállalatoknak. Eközben a világ kakaóbab-termelésének 70 százalékát adó Nyugat-Afrikában kialakult kedvezőtlen időjárás miatt egy év alatt 16 százalékkal, tonnánként 3,5 ezer dollárra nőtt a csokihoz nélkülözhetetlen kakaó alapanyagának ára.
Kiszorulnak a márkás csokik
Az oroszországi átlagbér 13,3 százalékkal volt alacsonyabb idén áprilisban, mint 2014 negyedik hónapjában - adta hírül a Roszstat. Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi eladások majdnem 10 százalékkal zuhantak. A hanyatlás nagyot ütött az orosz csokoládégyártókon: iparági szövetségük becslése szerint az ágazat termelése tizedével csökkent egy év alatt. Főként a hazai piacra termelő, kisebb, helyi gyártók szenvednek. A talpon maradáshoz a kormánytól a kormánytól kérnek segítséget.
A csokoládé bolti ára egy év alatt 32 százalékkal, kilónként 666 rubelre (3400 forint) ment fel - a májusi adatok szerint. Ezzel meghaladta az élelmiszerek átlagos, 20,2 százalékos drágulását. Ennek következtében felgyorsult a helyettesítés: az vevők nagyobb arányban keresik az olcsóbb márkákat - ami egyebek mellett az áruházak saját márkás termékeinek kedvez - vagy más árukra fordítják eddig csokira költött pénzüket. Az olcsóbb áruk előretörése egyébként más élelmiszerek esetén is megfigyelhető.