A Facebook azt állítja magáról, hogy küldetése segíteni abban, hogy az emberek közelebb kerülhessenek egymáshoz, ám egy a Wall Street Journalon (WSJ) megjelent cikk szerint ennek éppen ellenkezőjét teszi: algoritmusai felnagyítják az antiszociális hangokat pusztán azért, mert ez hoz nézettséget a platformnak, s ennek nyomán pénzt a cégnek - írja a Business Insideren megjelent véleménycikkében Linette Lopez, a hírportál publicistája. Ez igazolni látszik sokat sejtését, miszerint a Facebook algoritmusai természetüknél fogva szociopaták, és a vállalat vezetőségének nincs ezzel semmi baja.
Mit talált a WSJ?
Kapcsolódó
Egy 2016-os belső Fecebook-jelentés megállapította, hogy a szélsőséges csoportok 64 százaléka azért csatlakozik a közösségi site-hoz, hogy mert jó eszközt lát nézetei terjesztésére a Facebook ajánló lehetőségeiben, azaz azokban az eszközökben, amelyekkel az emberek felhívhatják mások figyelmét valamire - derítették ki a WSJ újságírói. Egy 2018-as jelentés megállapítja, hogy a Facebook "algoritmusai kihasználják az emberi tudat vonzódását a megosztottsághoz". Ez a jelentés arra is figyelmeztetett, hogy ha nem avatkoznak be, akkor az algoritmusok egyre gátlástalanabbul, egyre több figyelmet fognak ebbe az irányba terelni.
Egy belső felmérés azt találta, hogy az algoritmusok felerősítik azoknak a felhasználóknak a tevékenységét, akik 20 órát töltenek a platformon és az érzelmeket leginkább felkorbácsoló tartalmakat osztják meg másokkal. Ezek a felhasználók jó eséllyel nem emberek, hanem például orosz botok. A Facebook vezetői, első helyen Mark Zuckerberggel, újra és újra figyelmen kívül hagyják vagy elmaszatolják ezeket a problémákat. A vezetők féltek attól, hogy az amerikai republikánusokkal szembeni elfogultság vádja éri őket, miután a belső jelentések szerint ilyen politikai elkötelezettségű emberek posztolták a legtöbb antiszociális tartalmat.
Összességében a cégvezetés védelmezte a vállalat pénzcsináló mechanizmusát, amely a figyelem megragadásán alapul, még akkor is, ha ezt az antiszociális algoritmusok segítségével érték el. Nem törődtek azzal, milyen károkat okoznak ezzel a társadalomnak és milyen politikai szerepet játszanak - véli a Business Insider publicistája.
Definíció szerint
Definíció szerint azokat az embereket nevezzük szociopatának, akik antiszociális személyiségzavarokkal küzdenek, másoknak ártóan viselkednek, nincsenek tekintettel a társadalmi együttélés szabályaira. Van, hogy ez egyébként sármos stílussal párosul, van, hogy durvasággal, van, hogy erőszakkal és fenyegető fellépéssel. Az ilyen emberek soha nem éreznek bűnbánatot a tetteik miatt, és soha nem törődnek azok hosszú távú következményeivel.
A Business Insider cikkírója szerint a Facebook algoritmusai éppen így viselkednek. Csak két dologgal törődnek: hogyan lehet megragadni a platform felhasználóinak figyelmét, és ennek alapján hogyan lehet pénzt csinálni a vállalatnak. Ez éppen ellenkezője annak, amivel a Facebook el akarja adni magát, mármint, hogy összehozza az embereket. Az algoritmusok rájöttek arra, hogy a szembeállításokkal sokkal több figyelmet generálhatnak, ami sokkal nagyobb forgalmat, és így több pénzt hoz a cégnek.
Trükkös ígéret
Amikor a 2016-os elnökválasztáson kiderült, hogy a gyűlöletbeszédnek is kiváló médiuma a Facebook, a cégvezetés letette a főesküt, hogy a cég elkötelezte magát a szociálisan korrekt viselkedés mellett. Például eltávolítja az erőszakos, gyűlöletet sugárzó tartalmakat az oldalairól, és garantálja, hogy az összeesküvés-elméletek és hazugságok nem terjedhetnek vírus módjára a platformján.
A leleplező cikk nyomán immáron tudhatjuk, hogy ennek az elkötelezettségnek megvoltak a határai. A Facebook nem távolította el az aranytojást tojó algoritmusait annak ellenére, hogy ezekkel a célokkal éppen ellentétesen működnek. A Business Insider cikkírója úgy látja, hogy bár a Facebook azt állítja magáról, hogy politikailag semleges, ezek az algoritmusok elkötelezettek a populista politika iránt, amelynek alapja, hogy megosztja az embereket abban bízva, hogy a támogatói - rajongói - mindig éppen annyival lesznek többen, amennyi a hatalomra kerüléséhez vagy tartásához kell.
Még egy emlékeztető
A WSJ kutatása szerint a menedzsment 2018 szeptemberében arról tájékoztatta a Facebook munkatársait, hogy megváltoztatják a platformon tálalt hírekkel kapcsolatos prioritásaokat: a szociális javaktól elmozdulnak az individuális értékek felé. Az ellenséges posztokat, amelyek meghatározott csoportokat támadnak, nem távolítanak el addig, amíg azok nem sértik a Facebook szabályait. Ezzel újabb támaszt adtak a szélsőségeseknek, főként a jobboldaliaknak, mivel ők sertepertélnek a legnagyobb számban a közösségi site-on. Létrehoztak egy önmagát pörgető kört: az algoritmusok érzékelték a vállalat megváltozott politikai prioritásait, ehhez alkalmazkodtak, ami újra és újra megerősítette, hogy kvázi helyesen cselekszenek.
Mindez nem arról szól, hogy a Facebooknak vagy vezetőinek mi a véleménye a kritikus politikai kérdésekről, az abortusz engedélyezéséről, a bevándorlásról vagy bármi másról. A vállalat túléléséről, pénzcsinálási mechanizmusáról van szó, azaz önmagáról - véli Business Insider publicistája. Amikor Mark Zuckerberg arról filozofál, hogy mossa kezeit a Facebookon megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, ezzel politikai döntést hoz. Azokat részesíti előnyben, akik kihasználhatják a platform algoritmusainak elfogultságát. És a menedzsment ezzel pontosan tisztában van.