A Ford nemzetközi üzletágának vesztesége az első negyedévben elszenvedett 190 millió dolláros veszteség háromszorosára nőhet a második negyedévben - jelentette be Robert Shanks, az amerikai autógyártó pénzügyi igazgatója. A ázsiai-csendes-óceáni és a latin-amerikai piac is rosszul teljesít, de a hiány legnagyobb részét az európai eladások hanyatlása okozza - tette hozzá a New York Times tudósítása szerint. Az első negyedéves bukta 80 százalékát az öreg kontinens autópiacának zsugorodása okozta.
Az így adódó 500-600 millió dolláros veszteség nem marad hatás nélkül a Ford teljes profitjára - korábban azt jósolta a cég vezetősége, hogy az április-júniusi veszteségek nagyjából megegyeznek majd az első negyedéves hiánnyal. A helyzet azonban Európában romlott, amit nem tud teljesen feledtetni sem az észak-amerikai piacon elért viszonylag jó teljesítmény, sem a Ford Credit autófinanszírozó ágazat magas nyeresége.
Készítik a lakatot
Az elmúlt években a Ford jobban állta az európai autópiac zuhanását, mint amerikai versenytársa, a General Motors, amelynek leányvállalata, az Opel egy évtizede veszteséges. A GM hónapokkal ezelőtt jelezte, hogy kénytelen lesz bezárni egyik európai gyárát, ám most már a Ford is ott tart, hogy ezt fontolgatja. Shanks szerint ugyanis nem csupán ciklikus visszaesésről van szó az öreg kontinensen, hanem strukturális problémáról, más szóval a Fordnak is felesleges kapacitásai vannak.
A vállalat nagyjából nyolcszázalékos piaci részesedéssel rendelkezik Európában, ami azt jelenti, hogy ha egy évben összesen 15,3 millió autót vásárolnak az itteni vevők, akkor még nyereségesek európai eladásai. Ha azonban az éves forgalom 14 millió alá esik, akkor a Ford nem tud keresni ezen a piacon - jelentette ki a pénzügyi igazgató.