Bedobja a törülközőt az Egyesült Államok autópiacán folyó öldöklő versenyben a Suzuki Motor Corp., mivel autói exportját veszteségessé teszi az erős jen és vékony termékválasztéka nem igazán ragadja meg a vevők érdeklődését - jelentette a Reuters. A vállalat amerikai leánya, az American Suzuki Motor Corp. a csődtörvény Chapter 11 szabályának megfelelően jelent fizetésképtelenséget, ami azt jelenti, hogy a felszámolás alatt tovább folytatja tevékenységét. A japán vállalat 27 évvel ezelőtt jelent meg a világ akkor legnagyobb - ma már Kína után csak a második legnagyobb - újautó-piacán, ám mostanra teljesen elfogyott körülötte a levegő.
A cégvezetés korában azt tervezte, hogy évente 200 ezer Suzukit értékesítenek az USA-ban, ám ezt az álmot gyorsan elmosta számos apróbb-nagyobb probléma, köztük egy nyolc éven át tartó pereskedés a Consumer Reports terméktesztelő intézettel arról, hogy hajlamos el a felborulásra a Suzuki Samurai mini hobbi-terepjáró vagy sem - emlékeztet a Detroit Free Press. A vállalat valamivel több mint kétezer járművet értékesített októberben az amerikai piacon, 2012-ben eddig összesen mindössze 21 ezer új autót tudott eladni. Ezzel a Smart után a második legrosszabbul teljesítő márka volt az amerikai piacon.
Sokat vagy semmit
Senkit sem lep meg a Suzuki bejelentése - mondja Jessica Caldwell, az Edmunds.com autós szakportál elemzője. A vállalat hajszál vékony profitrátával értékesíti termékeit, olcsó autókat kínál kis mennyiségben, ami nem lehet nyereséges. Szemben az egzotikus, illetve a luxusautók eladásával - amelyek esetén minden egyes autón zsíros profitot tehet zsebre a gyártó - ez a kombináció hosszú távon tarthatatlan.
Az amerikai leányvállalat - amely 350 embernek ad munkát - 346 millió dollárral tartozik 500-1000 hitelezőjének, amiből 173 millió az anyavállalat követelése. A csődeljárás lehetőséget biztosít arra, hogy megszabaduljon több mint kétszáz kereskedőjével szemben vállalat kötelezettségeitől - hasonlóan ahhoz, ahogy a GM és a Chrysler tette 2009-es átalakításuk idején.
Hyundai/Kia vagy Nissan
Az Edmunds.com oldalain folyó keresések és összehasonlítások alapján úgy tűnik, a koreai Hyundani-Kia páros és Nissan autói jelentenek alternatívát a végül Suzukit vásárló autósoknak, így várhatóan ezek a márkák vehetik át a cég vevőkörét. A Suzuki a végrehajtási eljárás idejére vállalja a garanciális feltételek teljesítését és hosszú távon biztosítja a szervizhátteret eddig eladott autóihoz.
Az anyavállalat azt tervezi, hogy kivásárolja amerikai disztribútorából a ATV-k (all-terrain vehicles), azaz a quadok, a motorkerékpárok és a tengeri járművekben használatos motorok értékesítését, az autóüzletet pedig szervizként működteti tovább. Az új vállalat megtartja az American Suzuki nevet.