Tovább gyorsult az európai autóértékesítés zuhanása: szeptemberben 10,8 százalékkal, 1,13 millióra esett az eladott új autók száma az egy évvel korábbihoz képest - jelentette az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). Ez volt a 12. egymás követő hanyatlást hozó hónap, egyben a múlt havi volt a legnagyobb csökkenés 2010 októbere óta. Az év első kilenc hónapjában 7,2 százalékkal, 9,72 millió autóra zsugorodott a piac. A fekete hónap oka elsősorban az lehet, hogy immáron olyan országokban is hanyatlanak az eladások, amelyek eddig jól muzsikáltak.
Németországban majdnem 11, Hollandiában 27,7, Belgiumban, Finnországban és Svédországban 20 százalék körüli visszaesést jegyzett fel az ACEA. Eközben Dél-Európa továbbra is siralmas képet mutat: Franciaországban közel 18, Olaszországban 25,7, Spanyolországban majdnem 37 százalékkal adtak el kevesebb autót az ősz elején, mint 2011 szeptemberében. Szlovákia megdöbbentő adatot produkált: 46,6 százalékkal, 7300 fölé nőttek autóeladásai, miközben a magyar piac 3500-as eladással stagnált.
Már a VW is zuhan
Megtörve eddigi rendületlen menetelését immáron az európai piacvezető Volkswagen is eladásai csökkenését tapasztalta. A nyolcszázalékos átlag mögött az VW márka közel 14, a Seat 16,7, a Skoda 4,3 százalékos csökkenést szenvedett el. A Peugeot-Citroën megúszta szintén nyolcszázalékos visszaeséssel, a Renault eladásai azonban harmadukkal zuhantak.
A GM márkái közül ezúttal a Chevrolet teljesített rosszabbul - ötödével estek eladásai -, az Opel "csak" 15 százalékos mínuszt könyvelt el. A FIAT 18,5 százalékos zsugorodásában elemzők szerint az is szerepet játszik, hogy a cég vezetősége a válság miatt felfüggesztett minden modellfrissítést, így mostanra elöregedett a márka modellpalettája.
Az Európában évek óta hanyatló Toyota helyzete stabilizálódni látszik, a Nissan és a Suzuki 13-14, a Mazda 25, a Mitsubishi 36 százalékos szabadesésen van. A Hyundai-Kia páros együtt Európa hatodik legnagyobb autógyártója. A luxusautó-mákrák közöl az Audi kilenchavi teljesítménye még pozitív, ám a BMW-é és a Daimleré már negatív. A visszaesés csak kicsi egy számjegyű ütemű, míg a tömegautókat gyártó európai cégek a VW kivételével bőven két számjegyű mínuszban vannak.