Akár az egyszerű, mindennapi, táblás csokikról van szó, akár a díszcsomagolásban árult különlegességekről, a csokoládégyártók egyik régi gondja, hogy nehezen tudják értékesíteni termékeiket a forró időjárású országokban. Nincs minden boltban hűtőpult, és ha van, akkor nem elég nagy ahhoz, hogy az egyéb termékek mellett a csokikat is befogadja.

Emellett, ha ez a gond nem is nehezítené a termék értékesítését, akkor is az a helyzet, hogy a vevő szatyrába kerülő csoki semmi perc alatt elolvad. A jövőben azonban ez gyökeresen megváltozhat - írja a Financial Times (FT). A termelés mennyisége alapján a világ legnagyobb csokoládé- és kakaótermék-gyártója, a svájci Barry Callebaut AG megkezdi a "hőálló" csokoládék előállítását.

Plusz 38 fokban

A vállalat - amely biniszt-to-biznisz alapon működőik, azaz nyersanyaggal látja el a végtermékek készítőit - abban bízik, hogy ügyfelei ezzel ki tudnak törni hagyományos piacaikról, Észak-Amerikából és Európából. Az olyan csokik, amelyek megőrzik szilárdságukat akár a 38 Celsius-fokos melegben is, miközben az ízük nem változik, nagy fordulatot hozhatnak a piacon - állítja Antoine de Saint-Affique, a Barry Callebaut vezérigazgatója.

Nem csupán arról van szó, hogy a vásárló nyugodtabban beteheti a szatyrába a csokit, mert az nem fog szétolvadni, hanem könnyebbé válik a szállítás is - tette hozzá az FT-nek adott interjújában.

Reszkess, süti!

A hőnek ellenálló csoki nem új találmány. Az amerikai Hershey csokoládégyártó a második világháború idején a trópusukra szánt csokoládét szállított a hadseregnek. Ugyanezt a szerepet eljátszotta a kilencvenes évek elején az első Öböl-háborúban is. Idén más amerikai gyártók is ráhajtottak arra, hogy jó minőségű hőálló csokikkal lepjék meg fogyasztóikat.

A csoki értékesítése egyre lassabban bővül a termék hagyományos piacain, ugyanakkor például a Közel-Keleten nagyok a növekedési lehetőségek - világítja meg a változás hátterét Jack Skelly, az Euromonitor kutatóintézet élelmiszeriparral foglalkozó elemzője.

A világnak ezen a részén népszerűbbek a kekszek és a hagyományos sütik, mint csoki, mivel az utóbbi túl drága és sokszor hiánycikk. A hőálló változat részben megoldhatja ezt a gondot.

Indul a verseny

Nem csupán a Barry Callebaut lát lehetőséget a fejlesztésben. A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártója, a svájci Nestlé szintén arról adott hírt, hogy kifejlesztette azt a technológiát, amelynek segítségével csak a fogyasztó szájában olvad el a kívánatos csoki. A cég három éven belül akar piacra lépni újdonságával.

Az amerikai hadsereget korábban ellátó Hershey viszont saját bejelentése szerint már túl van a sikeres fogyasztói teszteken. Finomabb hőálló csokijai az Egyesült Államok bizonyos részein már 2016-ban a boltok polcaira kerülhetnek.

Összedugták a fejüket

A Barry Callebaut első embere, Saint-Affrique elárult egy érdekes részletet is fejlesztésükről. A hőálló csokit a világ két ellentétes végén lévő országában dolgozó kutatóik fejlesztették ki. Az egyik csoport a forró és párás Szingapúrban, a másik a szürke és esős Belgiumban dolgozott. A Nestlé egyik kutatóközpontja az utóbbihoz hasonló térségben, az angliai York városában működik.