A Volkswagen hétmilliárd dollárt fektet be a következő öt évben az Egyesült Államokban - jelentette be Martin Winterkorn, a német óráscég vezérigazgatója az e héten nyíló detroiti autókiállítás előtt. A vállalat emellett 2016-ban be akar mutatni egy hétszemélyes hobbi-terepjárót (SUV) és szintén két év múlva megjelenik a piacon VW márka csúcsmodellje, a Phaeton.

Winterkorn nem árulta el, hogy az új SUV-t a cég Tennessee államban, Chattanoogában lévő üzemében vagy Mexikóban fogják-e gyártani. A VW Golf sorozatgyártása a jövő héten indul az amerikai kontinensen.

A VW 2013-ban 600 ezer autót értékesített Észak-Amerikában. Ez hét százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, ezért leváltották Jonathan Browningot a vállalat egyesült államokbeli tevékenységének irányítóját. A cél továbbra is az, hogy 2018-ra 800 ezer VW-emblémás autót adjanak el az USA-ban. Az Audi 13,5 százalékkal, 158 ezerre növelte eladásait tavaly - ennek nagyjából 200 ezerre kell felmennie négy év alatt ahhoz, hogy teljesüljön a Volkswagen terve, összesen egymillió autó értékesítése az USA-ban 2018-ban.

Tanultak-e a hibáikból?

Az amerikai újautó-piacon teljesen új versenyhelyzet, egy új éra alakul ki - idézte a Reuters Xavier Mosquet-t, a Boston Consulting Group vezető partnerét. Évtizedek óta nem volt olyan éles a verseny, mint amilyen előtt az autógyártók állnak. A három nagy amerikai cégnek, a General Motorsnak, a Fordnak és a Chryslernek az új körülmények között kell bizonyítania életképességét alig öt évvel azt követően, hogy a GM és a Chrysler csődbe ment, és a Ford sem volt messze ettől.

Átmeneti év lesz 2014-ben, amelyben lassul a piac bővülése, miközben minden szereplő növelni akarja piaci részesedését - szögezik le az elemzők. Eközben elő kell készíteni a 2015-ös bérmegállapodást, amelyről nem lesz könnyű megállapodni az UAW szakszervezettel.

Ki a főnök?

A GM a múlt hónapban jelentette be, hogy a vezérigazgatói posztot a termékfejlesztés irányításával foglalkozó Mary Barra veszi át. A Fordnál eldőlt, hogy az első ember, Alan Mulally nem igazol át a Microsoft élére, az év első napjaiban pedig lezárult a Chrysler felvásárlása, így Sergio Marchionne, a Fiat vezérigazgatója végre teljes hatalmat kapott a big three legkisebb tagja felett.

A vezetői mozgások arra utalnak, hogy a cégek kitartanak a válságot követő stratégiájuk mellett: szigorú költséggazdálkodást folytatnak, miközben kívánatosabb modellekkel próbálják elcsábítani az autósokat. A szakértők azonban ezentúl nagy különbségeket látnak.

Elég volt a megszorításokból

A Ford a világon ugyanazokat a modelleket kínáló, a hatékonyságot maximalizáló stratégiájának végrehajtásánál tart, míg a GM még a stratégia kidolgozása előtt áll. Barre-ra vár a feladat, hogy felszámolja a GM szörnyű cégkultúráját, amelyben a rossz döntéseket a döntésképtelenséggel vegyítik. A Chrysler újabb kísérletet tesz arra, hogy a Fiattal összeházasodva világcéggé váljon, miközben Marchionne legelső feladata az, hogy sokadszor is megpróbáljon életet lehelni a sportos, de jelentéktelen Alfa Romeo márkába.

Az UAW szakszervezet, amellyel mindhárom autógyártónak új bérmegállapodást kell kötnie 2015-ben, már jelezték, hogy vissza akarnak állítani bizonyos juttatásokat, amelyeket a 2009-es csőd miatt vettek el a dolgozóktól. A kívánságlista első helyén annak a szabálynak az eltörlése áll, amely az USA-ban megtelepedett külföldi autógyártóknál - például a japán Toyota amerikai gyáraiban - kialakult bérekhez igazítja a hazai cégek bérköltségeit is.