Több milliárd euróra büntetheti a Google-t az Európai Unió 2023 elején – számol be róla a Reuters. Rövid időn belül ez lenne a negyedik alkalom, hogy az óriásvállalat ekkora büntetést kap az EU-ban, ezúttal is az online hirdetési platformmal akadt probléma.
Az Európai Bizottság még tavaly júniusban indított vizsgálatot a Google hirdetései miatt, mert azt gyanították, hogy az óriáscég tisztességtelen előnyre tett szert a versenytársaival és a hirdetőkkel szemben. A Google rengeteg adatot gyűjtött, hogy jobban célozhassa a hirdetéseit, ezeket azonban nem osztotta meg a többi hirdetési szolgáltatóval.
Idén már az első fél évben átlépte a 111 milliárd dollárt a hirdetési piac termelése a Google-nél, ezzel az anyavállalat, az Alphabet éves bevételének több mint 80 százalékáért felelt. A Refinitive becslése szerint év végére a bevétel elérheti a 231 milliárd dollárt, ami 11 százalékkal magasabb a tavalyi értéknél. A legnagyobb bevételt a keresési hirdetések adják, de a külső weboldalakon és alkalmazásokban elhelyezett hirdetésekből is bőséges profit áramlik a techóriáshoz.
A hirdetők hosszú ideje harcolnak a vállalattal: már öt földrészen is vizsgálat indult a Google-lel szemben. Az elmúlt évtizedben csak az Európai Bizottság nyolcmilliárd euróra büntette a Google-t. Az EU versenyjogi hatósága valószínűleg a jövő év elején bővítheti tovább ezt a tételt.
A Google birtokolja a világ legnagyobb hirdetési piacát, jóval nagyobbat, mint amekkora felett a Facebookot és az Instagramot irányító Meta rendelkezik.