Három nagy hazai ruha- és cipőkereskedő webáruházzal szemben indított eljárást a Gazdasági Versenyhivatal még 2023 nyarán. A CCC, az Answear és az About You magyar, lengyel és német üzemeltetőjével szemben felmerült, hogy vélhetően jogsértő módon tűntették fel az akciósként meghirdetett termékek árait.

A GVH közleménye szerint az akciók és kedvezmények mértékének, valamint azok viszonyítási alapjának valós és világos ismertetése kiemelt fontosságú elvárás a fogyasztók számára, mivel a számukra ez teszi lehetővé, hogy megfelelően összevessék a termékárakat.

A versenyhatóság elsőként a CCC-vel szembeni vizsgálatot zárta le, amely együttműködő volt és már az ügy elindítása után felhagyott a vizsgált árfeltüntetési gyakorlatokkal. A CCC vállalta, hogy csak kettő árat tűntet fel a jövőben az akciók során: az éppen aktuális kedvezményes árat, valamint az árrendeletben előírt, akciót megelőző 30 nap legalacsonyabb árát.

A cég azt is vállalata, hogy tartós leárazásban résztvevő termékeit legfeljebb 60 napig, vagy ha ismét csökkenti ezt követően az árat, akkor legfeljebb további 60 napig hirdeti azt akciós termékként.

A GVH Versenytanácsa mérlegelte a cég komplex vállaláscsomagját, és úgy ítélte meg, hogy az kellő mértékben és tartósan orvosolja a felmerült problémákat. Ennek megfelelően a Versenytanács a kötelezettségvállalás elfogadásával és kötelezővé tételével az ügyet lezárta, azok teljesítését utóvizsgálatban fogja ellenőrizni.

A GVH azt írja, a CCC ügye arra világít rá, hogy bár szezonális termékeknél a tartós leárazások a termékek jellegéből fakadnak, és alapvetően kedvezőek a fogyasztók számára, a vállalkozásoknak ilyen termékeknél is ügyelniük kell arra, hogy ha túlságosan hosszú ideig hirdetnek egy terméket akciósként, akkor idővel az eredetileg feltüntetett kedvezmény mértéke, illetve maga az akció ténye is látszólagossá válhat.

Razzia: oda csap a GVH, ahol senki sem várta

A magyar kormány Európai Bizottság irányába tett vállalásait támogatva, és a közpénzek hatékony felhasználását elősegítve a Gazdasági Versenyhivatal három közbeszerzési piacot azonosított, melyeken megvizsgálja az egyajánlatos eljárások okait. A hatóság elsőként az orvosi képalkotó diagnosztikai berendezések piacát vette vizsgálat alá, ahol az elmúlt években kimagasló volt az egyajánlatos közbeszerzések aránya. Ezzel nincs vége, úgy tudjuk, a versenyhivatal a következő hónapokban további piacokon indít majd gyorsított ágazati vizsgálatokat.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.