A Tesco legnagyobb részvényesei azt követelik a nagyvállalat nemrégiben munkába állt új elnökétől, hogy észrevételeik figyelembevételével alakítsa át az áruházlánc vállalati kultúráját és dolgozza ki a cégcsoport stratégiáját. A Tesco vezetősége hamarosan előáll tíz évre szóló elképzeléseivel és terveivel - derült ki a Financial Times tudósításából.
A tulajdonosok és Sir Richard Broadbent, a vállalat elnöke találkozók sorozatát tartotta a napokban, amelyeken az előbbiek meg akartak bizonyosodni arról, hogy az új első számú vezető felhagy elődje, a Tescót 14 éven át vezető Sir Terry Leahy túlcentralizált irányítási stílusával. A részvényesek úgy vélik, hogy a Leahy regnálásának közel másfél évtizede alatt a cégkultúra részévé vált rossz gyakorlat meggátolhatja Philip Clarke-ot, a vállalat új vezérigazgatóját abban, hogy helyrerázza az áruházláncot.
Kórházi ápolásra van szükség
A befektetők azt megelőzően akarnak hatni a cég vezetőségére, mielőtt az befejezi tervei véglegesítését. A menedzsment vissza akarja nyerni a fogyasztók és a befektetők bizalmát, miután Tesco az év elején 20 év óta először kénytelen volt profit warningot kiadni. Clarke azt ígérte, hogy már a következő évben lényeges javulást érhetnek el.
A cég tíz legnagyobb részvényese azonban kétkedve reagált erre. Kórházi kezelésre van szükség - állítják -, a vállalatcsoport hajójának helyes irányba állítása három évet is igénybe vehet. A Tesco kultúrájának része a befelé fordulás, a vállalat a piaci hatásokra védekező válaszokat ad és nincs világos stratégiája.
Reménytelen a helyzet?
Az egyik jelentős brit alapkezelő mindezt látva drámai módon reagált a januári rossz hírre. Neil Woodford, az InvescoPerpetual tőkealap, az áruházlánc ötödik legnagyobb részvényesének menedzsere a kiszállás mellett döntött, eladta vállalkozása teljes Tesco-pakettjét. A radikális lépés hatásos lehetett: a Brodbenttel találkozó tulajdonosok egyike azt nyilatkozta, hogy az elnök is a vállalati kultúráig hatoló reformokat akar, ami az igazgatóság átalakításán kezdene.
Mások kételkednek abban, hogy Clarke intézkedései az áruházlánc nagy-britanniai tevékenységének átalakítására elég alaposak lesznek. Megkérdőjelezik, hogy a vezérigazgató képes-e egyszerre irányítani a Tesco brit részlegét - amelynél a legnagyobb gondok jelentkeznek -, illetve ezzel egyidejűleg a teljes nemzetközi cégcsoportot.
Méltóságteljes összeomlás
Clarke legnagyobb problémája az, hogyan tegye rendbe a Tesco brit tevékenységét - véli egy húsz jelentős részvényesből álló csoport. Szerintük a vállalat túl sokat költ nagy-britanniai áruházak nyitására. Más befektetők egy vasúti szerencsétlenséghez hasonlítják a vállalat helyzetének alakulását, amely lassított felvételben megy végbe az érdekeltek szeme előtt.
Clarke a várakozások szerint megígéri, hogy visszafogják az 5000 négyzetméteresnél nagyobb üzletek nyitását. Ehelyett több száz millió fontot szánnak a meglévő áruházak felújítására, nagyobb figyelmet fordítanak a kisebb egységekre és megerősítik a Tesco jelenlétét az interneten. A tervek részleteit még áprilisban ismertetik.