Tavaly Lengyelországban több mint 80 építőipari vállalat jelentett fizetésképtelenséget, a megkezdett útépítések befejezéséhez nemigen találnak vállalkozót, az új pályázatok kiírása pedig időveszteséggel és a kiadások növekedésével jár - írta a Dziennik Gazeta Prawna, a vezető varsói gazdasági napilap. Az útépítésekért felelős állami hivatal (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) kétségbeejtő helyzetben van.
A labdarúgó Európa-bajnokságra ígért utaknak csak egy része készült el. A legnagyobb siker, hogy "átjárhatóvá" tették az A2-es sztrádát, ami másfél órával rövidíti le a Berlin-Varsó távot, de igazán az sincs kész - végig lehet menni rajta, de egyetlen kiszolgáló létesítménye sincs. Így az új szakaszokon nincsenek benzinkutak sem, a segítőkész "sárga angyaloktól" uzsoraáron kaphatnak üzemanyagot azok a felelőtlen autósok, akik azt hitték, nincsen sztráda töltőállomás nélkül. Most már van.
A gondok legfőbb oka, mint arról már írtunk, hogy a sztrádaépítési megrendelésekért folytatott gyilkos harcban irreálisan alacsony árakért vállalták a feladatokat, miközben a jelentősen megemelkedett üzemanyag- és alapanyag-árak miatt lassan fizetésképtelenné váltak a fővállalkozó konzorciumok. Ezért aztán nem fizettek a kivitelező cégeknek, amelyek szintén csődbe mennek.
Az A4-es sztrádát az év végéig sem tudják befejezni, és felmondtak a Radko fővállalkozónak, amely 23 hónap alatt a munkának csak 49 százalékát végezte el, s számláját már zárolta a végrehajtó. Alig van esély arra, hogy a konzorcium másik két tagja (az egyikük indiai) képes lesz befejezni a munkát. Kérdéses a tarnówi Poldim vállalattal kötött szerződés sorsa is, miután annak adóssága már meghaladta a 7 milliárd forintot, és az év eleje óta nem fizet alvállalkozóinak. Talán az építkezést még megmentheti, hogy a lengyel cég német társai vállalták a munka folytatását. A legtöbb esetben azonban a társak nincsenek olyan helyzetben, hogy magukra vehessék a felelősséget, mert ugyanannak a csoportnak a tagjai, mint amelyik tönkre ment. Ezért van bajban egy olyan fontos út építése is, mint a Poznant Wroclawval összekötő sztráda.
Az ágazat zúg a pletykáktól, hogy mely cégek jelentenek csődöt a közeljövőben. Számításaik szerint mintegy 360 milliárd forintnyi szerződés van veszélyben. Slawomir Nowak közlekedési miniszter elismerte, hogy az esetek többségében kénytelenek lesznek új pályázatokat kiírni. Ez azonban legalább egy éves csúszással és a költségek növekedésével jár.