Aki használt autót vásárol, az elkerülhetetlenül kockázatot vállal. Az amerikai Business Insider gazdasági portál gazdasági-befektetési oldalról vizsgálta a rizikót, abból kiindulva, hogy bizony aki azzal a reménnyel vásárol másodkézből autót, hogy megspórolja egy új autó költségének jelentős részét és megússza a értékcsökkenés legdurvább időszakát (azaz az első néhány év értékvesztését), az bizony sokszor csalódik.

Az Egyesült Államokban például jelenleg különlegesen magas a használt autók vásárlásához kínált hitelek kamata - derült ki az autóágazattal foglalkozó Edmunds adataiból. Az átlagos ráta 9,5 százalék, ami az autóhitel-kamatok 2009-ben, a pénzügyi válság idején elért csúcsa óta óta a legmagasabb. A drága hitelt azonban még drágábbá teheti, ha valaki olyan használt autót vesz, amely valamilyen oknál fogva vagy irreálisan sokba kerül és/vagy drága az üzemeltetése.

Az ősi szabály szerint a legjobb új autók lesznek a legjobb használt autók, ám ami igaz a teljesítmény oldaláról, az nem feltétlenül igaz a pénzügyi kockázat oldaláról. Ennek alapján állítható fel annak a hat autófajtának a listája, amelyeket a Business Insider szerint mindenképpen el kell kerülni a használt autó vásárlásakor.

Crossover SUV

A kompakt crossover SUV-ok iránt igen nagy a kereslet. Az USA-ban például minden ötödik eladott autó ebbe a kategóriába tartozik. Olyan modellek, mint a Nissan Rouge (Európában X-Trail néven fut) vagy a Honda CR-V a legkelendőbb autók közé tartoznak az Egyesült Államokban. Annak azonban, aki használtan vásárol, el kell gondolkodnia azon, hogy megy-e a divat után.

Mindenki crossover SUV-ot akar, ezért piacuk az eladók piaca - figyelmeztet Matt DeLorenzo, a használt autók értékbecslésével foglalkozó Kelley Blue Book szakértője. Emiatt használtan érdemes megfontolni egy kombi, egy ferde hátú autó vagy legalábbis egy compact SUV vásárlását helyette. Ha kicsit több pénzt szánunk a dologra, akkor az erősen kompetitív piacon biztosan találunk olyan akciós újautó-ajánlatot, amivel ár-érték arányban jobban járhatunk, mint ha használtat veszünk.

Népszerű kisteherautók

A Ford F-150 volt messze a legnépszerűbb új autó az USA-ban 2018-ban, 909 ezer kelt el belőle, miközben az eladási listán utána következő Chevrolet Silveradóból csak 585 ezer. A kisteherautók olyan népszerűek a vevők körében, hogy használtan jóval többe kerülnek, mint az átlagos autók. Akiknek a munkájuk miatt nincs szükségük pontosan egy kisteherautóra, érdemesebb másfajta járgány után nézniük.

Különleges divatautók

DeLorenzo lebeszéli a vásárolókat az egyedi divatot követő verdákról is, mint amilyen a Nissan Cube vagy a Ford Flex. Ezek ugyan olcsók, de nem mivel divatcikkek, nem tartják az értéküket. Aki olyan autót vesz, amely esetén borítékolhatja, hogy nem fogja tudni továbbadni elfogadható áron, az rossz befektetést csinál. Ez ilyen egyszerű.

Sportautók

Más oka lehet annak, amiért érdemes kerülni a bivalyerős sportkupékat. Ezek esetén magas biztosítási költséget és ennek tetejébe drága karbantartást és jókora javítási kiadásokat vehetünk a nyakunkba. A kategória egyik ikonja, a Corvette éves karbantartási költsége a típus autóinak négy-öt éves korában átlag 2148 dollár, amihez 1300 dolláros átlagos biztosítási díj járul. (Összesen 972 ezer forint.)

Kivonult márkák

Sokszor kap a használt autót kereső autós jó árajánlatot olyan márka valamelyik típusára, amelynek gyártója már kivonult az adott nemzeti autópiacról. Az USA esetében ilyen a Saab vagy a Suzuki.

Ezzel nincs is baj addig, amíg az autó nem romlik el. Ha javításra van szükség, akkor ezekhez az autókhoz nehezebb alkatrészt szerezni, valamint a hozzá értő mesterek is kevesebben vannak. Következésképpen a tulajdonosnak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, mint ha egy hazai importőrrel vagy gyártóval rendelkező autója lenne.

Frissen piacra került modellek

Amikor egy autógyártó új típussal jelenik meg a piacon - azaz nem pusztán felfrissíti egy régi modelljét, hanem vadonatúj autóval áll elő - akkor ezek vásárlását újonnan és használtan is érdemes meghagyni kalandvágyó, illetve az újra túlságosan nyitott autóstársainknak.

Néhány év elteltével kijönnek a gyerekbetegségei, kiderülnek a gyengeségei - ezek ismeretében, már kis kockázattal megvásárolhatók. Aki nem így tesz, annak gondjai adódhatnak egy viszonylag ismeretlen vagy a használat során szerzett tapasztalatok alapján kevésbé jónak tartott autó eladásával.