Az ENNA Transport nevű vállalat a lapnak megerősítette, hogy míg korábban a Rijekából Budapestre közlekedő tehervonatok szállítási ideje 18 órát tartott, most ugyanazon a távon 40 órát közlekednek -írja az MTI horvátországi tudósítója.
A cég azt is sérelmezte, hogy a Horvát Vasutak (HZ) nem konzultálnak a szállítmányozási cégekkel, csak e-mailben közlik velük mikor és mennyi időre zárják le az adott vasútszakaszt, alternatív megoldásokat pedig nem kínálnak. Évente 3-4 millió euró veszteséget könyvel el az ENNA a lezárások miatt.
A rijekai és a plocei kikötőnek az elmúlt időszakban nőtt a forgalma. Az ukrán-orosz háború következtében a Fekete-tengeren lezárt forgalom miatt pedig egyre több megkeresését kapnak az árubehozatalra, amelyek egy részét nem tudják realizálni a vasútvonalak rossz állapota és a gyakori lezárások miatt.
Ivica Vodopija, az egyik legnagyobb logisztikai vállalat, a Maersk Eeast Adriatic igazgatója a lapnak azt mondta, a forgalom akadozása miatt nagyon nagy kihívás az áruk szállítása és raktározása, és ennek okán már több cég felmondta a rijekai kikötő használatát.
Lassú, lassú
A szállítmányozási cégek nem azt kifogásolják, hogy felújítják a vasútvonalat, hanem, hogy a munkálatok szerintük túl lassan haladnak. A HZ ezzel szemben azt állítja: mindent megtesznek annak érdekében, hogy kielégítsék a szállítmányozók és a vasútvonal modernizációját végző vállalatok igényeit. A lezárások 6-8 órát tartanak, kivételes esetekben 36-72 órát - hangsúlyozta az állami vasútvállalat.
A lap felhívja a figyelmet, hogy nemsokára elkezdődik egy második vágány megépítése is, egyes tervek szerint pedig lezárnák az eddigi teljes Rijeka-Zágráb szakaszt. "Ez katasztrofális lehet a rijekai kikötőre nézve, de a horvát szállítmányozási cégekre is."
A régi Rijeka-Zágráb-Budapest útvonalat 1873-ban építették ki, ennek hossza 330 kilométer. A tehervonatoknak - normális körülmények között - Rijekából tíz óra kell a magyar határig, 30 kilométer per órás átlagsebességgel. A személyvonatok ugyanazt a szakaszt öt óra alatt teszik meg, 65 kilométer per órás átlagsebességgel.
Az új nyomvonal 50 kilométerrel lenne rövidebb. A tehervonatok öt óra alatt érnék el a magyar határt, és átlagban 120 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnének, míg a személyvonatoknak két órára lenne szükségük, és átlag 200 kilométer per óra sebességgel közlekedhetnének az új vágányon - írja az MTI.